I landfästet Torsvik (stöd 13) byggs form, gjuts och rivs form. I brodelen mellan Torsvik och stöd 12A gjuter man tråget, river form och börjar bygga form för brobanan. Vid stålbron fortsätter rivning fram till gamla brogrenen. Och nära Ropsten har man börjat lägga räls i s-kurvan upp till nuvarande station för Lidingöbanan.
Författare: Bo Vading
Del av gamla spårbron rivs
Vyn är tagen torsdag eftermiddag. Gång- och cykelstråket har varit öppet ett par dagar. Demontering av stålbron pågår. Detta för att kunna bygga den nya spårbron mellan stöd 12A (skymt av den stora vägbron) och stöd 11A. Tråget mellan stöd 12A och landfästet Torsvik kan snart gjutas. I landfästets tråg har en vägg gjutits, och en andra vägg formsätts. På huvudbron, nära Ropstens landfäste, har två mindre gjutningar gjorts inom spårområdet.
Lilla Lidingöbron18 oktober 2022 kl 04.36
Många ville vara först över Lilla Lidingöbron
Om en vecka öppnar Lilla Lidingö- bron för cykel och gående
Sista september. Till vänster om övergångskonstruktionen fyller man ut för att skapa tillträde för byggplatsen och yta för gång- och cykeltrafiken (se nästa bild). Gång- och cykelstråket ska asfalteras ytterligare och målas med sidlinjer med mera. I övrigt pågår kompletteringar och rengöring inför öppnandet. På spårbron har en stor del av formstöd rivits mellan bropelare 11A och brogrenen. På själva brobanan syns, att man lyft in ett antal konstruktioner, för att kunna montera kantbalkar. Mellan bropelare 12A och landfästet Torsvik pågår bland annat armering av tråget. Bilden visar också tydligt, hur viktigt det är för brobygget, att snabbt komma åt att riva befintliga järnbron mellan gamla brogrenen och Islinge hamnväg.
Lilla Lidingöbron4 oktober 2022 kl 04.57
Tunga arbeten på nya spårbron
Finlir och tuffa arbeten på bron
Många slags arbeten på bron
Vy över brobygget under fredagen. Mellan alla broar skymtar arbeten/armering vid landfästet Torsvik (13A). Vidare börjar yttre formskalet för brotråget mellan landfästet och bropelaren 12A resas. På gc-bron är hela torget täckt av tätskikt (bitumenduk). Stenplattorna, som skiljer cyklande från gångtrafik, är lagda hela vägen från landfästet Ropsten till torgets början. Gångbanan har börjat gjutas med början en bit från landfästet Ropsten. Man har nått ungefär till andra balkongen sett från Ropsten, vilket skymtar i bilden. Handledaren i trä har monterats hela vägen från landfästet Ropsten till blivande brogrenen (vilket är svårt att se på bilden).