Författare: Bo Vading
Krävande gjutning i tråget
Under torsdagen gjuts spårbrons tråg mellan blivande brogrenen och stöd 11A. Det är den mest krävande gjutningen under hela brobygget. En stor betongpump är placerad på blivande torget nära landfästet Islinge hamnväg. Pumpen trycker betong till en mindre pump (den röda "spindeln"), som är placerad på en pråm och som därefter når över ungefär halva tråget. En relativt stor pump, men mindre än den vid Islinge hamnväg, finns vid brogrenen (stöd 10). Därifrån pumpas betong genom en lång slang, som lyfts ut med hjälp av kranen. Här kan man inte ha en större pump på grund av den maximala belastning, som bron tål. Betongbilar körs således till två ställen, och det är det här arrangemanget som måste fungera utan komplikationer. Dessutom är tråget mycket tätarmerat, vilket kräver noggrannhet av arbetarna (men även gc-bron är tätarmerad). Det går åt 225 kubikmeter betong (38 billaster).
Lilla Lidingöbron9 augusti 2022 kl 05.36
Trångt i tråget
Värmetopp och arbete över hela bron
Balksystem vid Torsvik påbörjat
Man sätter samman bärande komponenter vid bropelaren 12A. Kranföraren (med ryggen mot bilden) hämtar delar till montaget från en intilliggande pråm.
Lilla Lidingöbron19 juli 2022 kl 03.30
Extra vakter vid brobygget
Svensk sommar vid bron
Bilden illustrerar veckans väder. Under onsdagen är ytterligare 60 meter räls lagda. Gjutningen av de första 60 meterna avslutas i bildens nederkant. Rälsen är helsvetsade, och sammanfogningen syns tydligt (den blanka slipytan). Formen till lådan för EST-kablar (el-,signal-,tele-) syns till höger om rälsen. Gula rör för kablar korsar under rälsen i bildens mitt.
Lilla Lidingöbron12 juli 2022 kl 03.44
Alla slags arbeten på bron
Många personkrävande arbeten är koncentrerade kring blivande brogrenen, stöd 10. Till höger i bild pågår fastgjutning av spårdelens första 60 meter sliprar. Samtidigt monteras mittbarriären, och man är snart framme vid brogrenen. Spårbrons tråg armeras mellan brogrenen och bropelaren 11A. Formstöd till spårbrons "vingar" monteras. Formbrädor till ena vingens undersida spikas. I bildens nederkant till vänster fortsätter montering av de speciella kantbalkarna på gc-brons sydsida.
Tänt var det här!
Nu läggs räls på bron
Söndag. Man lägger och förankrar räls (befäster) för Lidingöbanan med början innan den svaga kurvan närmast blivande brogrenen. Nere till vänster i bild syns också de monterade kantbalkarna från brogrenen mot Islinge hamnväg på gc-brons sydsida samt de monterade kantbalkarna runt övergångskonstruktionen på gc-brons norrsida.