Många gjutningar och skyfall på bron

Påtagligt många lokala skyfall drog in över brobygget i kraftiga vindbyar från norr. Ena stunden solsken, sedan mulet och regn.
Lilla Lidingöbron6 september 2022 kl 04.552

Många gjutningar, både större och mindre arbeten, klaras av under veckan. Detta trots ett minst sagt opålitligt väder. En del sol, men också kraftiga regn. 

I veckans början arbetar man intensivt för att få brobanan mellan brogrenen och stöd 11A färdig för gjutning. Slutlig najning pågår samtidigt som formen blåses ren och avklippta najtrådar tas upp med magnet. Lite oroande moln över Lidingö.

Under onsdagen gjuts brobanan. En stor mastpump står på blivande torget nära Islinge hamnväg. Därifrån trycks betong ut till en mindre hjälppump (den röda "spindeln") placerad på en pråm, som trycker vidare till brobanan närmast stöd 11A. En annan pump är placerad vid blivande brogrenen och pumpar ut betong från det hållet. Arbetet tar fem timmar och kan avslutas vid lunch. Totalt cirka 85 kubikmeter betong.

I början av veckan förbereder man också för att kunna efterspänna en del vajrar i tråget under brobanan. Här långt nere i det smala mellanrummet mellan spårbron och huvudbron (brogrenen, stöd 10) finns fyra passiva ankare (fästankare) för spännkablar.

Spännkablar (endast fyra paket, varje paket består av 15 kablar) skjuts in i sina respektive skyddsrör från stöd 11A och fästs i passiva ankare vid stöd 10. Man tar betongprov från gjutningen av brobanan. När betongen uppnått en hållfasthet på 35 MPa kan kablarna spännas. Övriga skyddsrör dras vidare till landfästet Torsvik (13A). Man kommer att därifrån spänna 120 meter långa kabelpaket.

Från landfästet Torsvik bygger man nu underlag till form för spårbrons tråg fram till pelarstödet 12A.

Kraftiga rör för stabiliteten. Man återanvänder delar från det tidigare bygget av gc-bron.

Vissa delar justeras efter måttsättning på ritningar.

Fredag förmiddag. Arbeten pågår mellan landfästet Torsvik och stöd 12A. Brobanan som gjutits är skyddstäckt. På brobanan står den utrustning, som matar vajer till efterspänning. Vid landfästet Islinge hamnväg ser man, att gjutning av den kurvformade muren på norrsidan (längst nere till vänster), som möter gc-brons kantbalkar, är klar. Vid landfästets sydsida (nära broarna), har man också gjutit. Nu byggs ställning för fortsatta arbeten där. Rengöring av torget pågår.

Direkt efter onsdagens gjutning av spårbrons brobana körs mastpumpen, som stått vid brogrenen, bort till spårområdet. Här gjuter man tre etapper under tre dagar. Skälet till, att man inte gjuter allt på en gång är, försiktighet. Det är växlar som gjuts, och man är noggrann så, att inga växeldelar kladdas ned. Flygbilden visar gjutning dag två, torsdag. Den första etappen är skyddstäckt (till vänster i bild). Etapp två pågår och ska snart avslutas, ungefär mitt i bild i höjd med belysningsstolpen. Skyddsintäckning av räls pågår för fredagens etapp. Den avslutas ungefär vid nästa belysningsstolpe. Totalt går det åt 110 kubikmeter betong till de tre etapperna. Den sista relativt långa delen till belysningsstolpen längst till höger gjuts, när ytterligare två växlar lagts.

Gjutning av etapp två (som i flygbilden). Notera, att man har placerat plank att kliva och stå på över själva växelpartiet (spårdelen till höger). Där gäller det, att inte kliva ned i betongen och därmed riskera något.

Noggrann efterarbetning av växelområdet. Betongen får inte rå över gummiplattorna (inplastade), som ligger under de tvärställda stålplattorna, vilka ersätter betongsyllar (se tidigare referat). Raka räls närmast i bild.

Det görs också andra gjutningar på bron. Små men omfattande i mängd. När broräcket monterats i rätt läge, höjd och vinkel, tillverkas en liten form som fästs runt foten...

...Foten fixeras i en snygg avslutning. De två närmaste räckesstolparna har inte fått sin avslutning. Därefter har resten av balkongräcket fått avslutning (de längst bort har kvar formen). Regnmolnen hotar.

Ännu ett skyfall. Det gäller att hitta ett skydd...

...eller springa till en arbetskamrat med regnkläder.

Men fredagens förmiddag var solig.

Text och foto: Bo Vading
bovading@msn.com
Alla artiklar av Bo

Kommentarer

  1. Vi väntar otåligt på att få premiärcykla över nya bron. Blir det klart till Lidingöloppet ? Då blir det dubbel fest !

  2. Lidingöloppet går tidigare. Man planerar att öppna gc-stråket under oktober. Förmodligen någon gång runt mitten av månaden, men inget datum är ännu bestämt. Förutom Implenia så måste också Lidingö stad och Stockholm vara klara med arbeten, avspärrningar m m. Obs att brobygget fortfarande pågår då, i och för sig främst spårdelen, dock är det en arbetsplats. Men man slipper köra över Lidingöbanans spår.

Kommentera

Ange korrekt namn. Kommentarer granskas innan de publiceras.

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *