Krävande gjutning i tråget

Under torsdagen gjuts spårbrons tråg mellan blivande brogrenen och stöd 11A. Det är den mest krävande gjutningen under hela brobygget. En stor betongpump är placerad på blivande torget nära landfästet Islinge hamnväg. Pumpen trycker betong till en mindre pump (den röda "spindeln"), som är placerad på en pråm och som därefter når över ungefär halva tråget. En relativt stor pump, men mindre än den vid Islinge hamnväg, finns vid brogrenen (stöd 10). Därifrån pumpas betong genom en lång slang, som lyfts ut med hjälp av kranen. Här kan man inte ha en större pump på grund av den maximala belastning, som bron tål. Betongbilar körs således till två ställen, och det är det här arrangemanget som måste fungera utan komplikationer. Dessutom är tråget mycket tätarmerat, vilket kräver noggrannhet av arbetarna (men även gc-bron är tätarmerad). Det går åt 225 kubikmeter betong (38 billaster).
Lilla Lidingöbron9 augusti 2022 kl 05.36
Bara du som prenumererar får:
• Över 5000 artiklar i arkivet
• Alla reportage
• Alla tester (kräftor, semlor, restauranger)
• Bildrebusjakten 1 gång/månad
• Dryckesguiden 1 gång/månad
• Bopriser 1 gång/månad
• Nyhetsbrev 1 gång/månad
Du stödjer Lidingös lokala dagstidning med oberoende journalistik
Läs denna artikel gratis!
... och du får 5000 andra artiklar också!
Prenumerera från
29 kr/månad
Första månaden gratis!
Ingen bidningstid
Klicka här
Du stödjer Lidingös lokala dagstidning med oberoende journalistik
En månad i taget
29 kr/månad
Ingen bindningstid
Första månaden gratis!
Årsprenumeration
295 kr/år
(24:50/månad)
(Ord pris 345 kr/år)
Ingen bindningstid
Första månaden gratis!
En dag
49 kr/dag
Engångsbetalning (kort eller Swish)
Har du redan ett konto?
Text och foto: Bo Vading
bovading@msn.com
Alla artiklar av Bo

Kommentera

Ange korrekt namn. Kommentarer granskas innan de publiceras.

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *