
Efter tre veckors välförtjänt ledighet för arbetarna, är styrkan fulltalig från vecka två. Veckan präglas av rivning och demontering, först i kyla och därefter i sol och blåst.

Måndag. När arbetarna återvänder från ledigheten är det kallt. Först ska snön rensas bort. Isoleringsmattor och plast, som täckt betongdäcket efter gjutningen, rullas ihop.

Vägbanans form rivs,...

...och det gäller att vara noggrann. Allt trä ska bort.

I trågen rivs också form.

MSS-en har sänkts. Formstöd i anslutning till MSS-en demonteras...

...och lyfts upp på vägbanan...

...där det växer till en ansenlig hög.

Virket, som formstöden vilat på, tas bort...

...och lyfts undan för att sorteras, rensas eller kasseras.

De hydrauliska domkrafterna, som tvärbalkarna styrts med, lyfts bort. Tvärbalkarna demonteras, och all materiel som hör till förpackas. Allt som är bundet till den återstående delen av MSS-en ska demonteras. Tvärbalkarna har gjort sitt och ska lyftas bort.

Under fredagen kommer ett kraftigt blåsväder. Någon dag innan har man demonterat den blå betongpumpen, som varit fäst på MSS-en. Den ligger på vägbanan. Men nu kan inga kranlyft göras.

Lördag eftermiddag har vinden mojnat. MSS-ens båda sidor har särats. Lodbrok är på plats, och lyfter vid solnedgången bort de röda tvärbalkarna från däcket.

Söndag. Vägbanan är i stort sett rensad. Nu kan man börja arbetet med att flytta fram den stora kranen. Den behövs i det fortsatta broarbetet.
Undrar om gång/cykelbanorna korsar spårvagnsspåren när tåget dundrar fram på bron och svänger av mot Torsvik ?
Nej. Gång- och cykelbanorna och spåren är helt separerade från varandra. Det ser du på första bilden i det här reportaget. Huvudbron delar sig vid stöd tio. Till höger i bild ser du gång- och cykelbron som har gjutits och landat i Islinge hamnväg. Spårbron har inte påbörjats ännu, kommer att svänga in mot Torsvik under den stora vägbron via ett stöd, som byggs där den belysta träkassunen nere i vänstra hörnet finns.
Kul att det går framåt. Hur breda blir cykelbanorna i varje riktning?
Den totala bredden för cyklar (mopeder m m) blir 230 cm plus ”vingelmån” 50 cm intill mittbarriären mot spår när man kommer från Ropsten mot Lidingö. Och 230 cm plus 40 cm ”vingelmån” mot gångvägen när man kommer från Lidingö.
Varför har man inte gjutit pelare närmast Lidingö?
Dessa är nu av stålrör och har inte samma livslängd som betong.
Jag vet inte vilka pålar du avser. Men t ex i kassunen mellan alla broarna finns ett antal stålpålar (med dragstag) som fylls med betong. Om du menar de pålar som sticker upp ur vattnet mellan nuvarande spårbron och gång- och cykelbron, så är det provisoriska pålar, som ska vara stöd när man bygger form för spårbron. Motsvarande finns under formen för gång- och cykelbron. Dessa tas bort när broarna är färdiggjutna och formarna rivs.
Tack för insyn i arbetet med nya bron