Full styrka på bron

Lördag vid solnedgången. MSS-en har sänkts och de två sidorna har särats. Lodbrok är i färd med att lyfta bort de röda tvärbalkarna på brodäcket, som MSS-en hängt i. Den blå pumpmasten (betongpumpen) som varit monterad på MSS-en är demonterad och ligger på däcket strax hitom de röda tvärbalkarn
Lilla Lidingöbron18 januari 2022 kl 05.147
Bara du som prenumererar får:
• Över 5000 artiklar i arkivet
• Alla reportage
• Alla tester (kräftor, semlor, restauranger)
• Bildrebusjakten 1 gång/månad
• Dryckesguiden 1 gång/månad
• Bopriser 1 gång/månad
• Nyhetsbrev 1 gång/månad
Du stödjer Lidingös lokala dagstidning med oberoende journalistik
Läs denna artikel gratis!
... och du får 5000 andra artiklar också!
Prenumerera från
29 kr/månad
Första månaden gratis!
Ingen bidningstid
Klicka här
Du stödjer Lidingös lokala dagstidning med oberoende journalistik
En månad i taget
29 kr/månad
Ingen bindningstid
Första månaden gratis!
Årsprenumeration
295 kr/år
(24:50/månad)
(Ord pris 345 kr/år)
Ingen bindningstid
Första månaden gratis!
En dag
49 kr/dag
Engångsbetalning (kort eller Swish)
Har du redan ett konto?
Text och foto: Bo Vading
bovading@msn.com
Alla artiklar av Bo

Kommentarer

  1. Undrar om gång/cykelbanorna korsar spårvagnsspåren när tåget dundrar fram på bron och svänger av mot Torsvik ?

    1. Nej. Gång- och cykelbanorna och spåren är helt separerade från varandra. Det ser du på första bilden i det här reportaget. Huvudbron delar sig vid stöd tio. Till höger i bild ser du gång- och cykelbron som har gjutits och landat i Islinge hamnväg. Spårbron har inte påbörjats ännu, kommer att svänga in mot Torsvik under den stora vägbron via ett stöd, som byggs där den belysta träkassunen nere i vänstra hörnet finns.

    1. Den totala bredden för cyklar (mopeder m m) blir 230 cm plus ”vingelmån” 50 cm intill mittbarriären mot spår när man kommer från Ropsten mot Lidingö. Och 230 cm plus 40 cm ”vingelmån” mot gångvägen när man kommer från Lidingö.

  2. Varför har man inte gjutit pelare närmast Lidingö?
    Dessa är nu av stålrör och har inte samma livslängd som betong.

    1. Jag vet inte vilka pålar du avser. Men t ex i kassunen mellan alla broarna finns ett antal stålpålar (med dragstag) som fylls med betong. Om du menar de pålar som sticker upp ur vattnet mellan nuvarande spårbron och gång- och cykelbron, så är det provisoriska pålar, som ska vara stöd när man bygger form för spårbron. Motsvarande finns under formen för gång- och cykelbron. Dessa tas bort när broarna är färdiggjutna och formarna rivs.

Lämna ett svar till Jan Blomberg Avbryt svar

Ange korrekt namn. Kommentarer granskas innan de publiceras.

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *