Elfviksvägen blir säkrare

Lidingö13 maj 2019 kl 06.386
Bara du som prenumererar får:
• Över 5000 artiklar i arkivet
• Alla reportage
• Alla tester (kräftor, semlor, restauranger)
• Bildrebusjakten 1 gång/månad
• Dryckesguiden 1 gång/månad
• Bopriser 1 gång/månad
• Nyhetsbrev 1 gång/månad
Du stödjer Lidingös lokala dagstidning med oberoende journalistik
Läs denna artikel gratis!
... och du får 5000 andra artiklar också!
Prenumerera från
29 kr/månad
Första månaden gratis!
Ingen bidningstid
Klicka här
Du stödjer Lidingös lokala dagstidning med oberoende journalistik
En månad i taget
29 kr/månad
Ingen bindningstid
Första månaden gratis!
Årsprenumeration
295 kr/år
(24:50/månad)
(Ord pris 345 kr/år)
Ingen bindningstid
Första månaden gratis!
En dag
49 kr/dag
Engångsbetalning (kort eller Swish)
Har du redan ett konto?

Kommentarer

  1. Jag har träningscyklat regelbundet på östra sidan av ön i över tio år. Har inte råkat ut för något tråkigt med ex bilister eller bussförare. Skälet är till stor del (tror jag) att jag visar hänsyn, har lyse bak så jag syns, ej cyklar i bredd, håller mig åt sidan där jag kan och att jag tackar de flesta bilister för visas hänsyn mot mig.

    Skälet till att jag cyklar på vägen är att farten är mellan 30-55 km/h. Den farten lämpar sig inte på vanliga cykelvägar där gående, barn och andra befinner sig.

    Det är en fantastisk träningsrunda vi har på Hälsans Ö som jag gärna bidrar till att vi har kvar. Av den anledningen så får projektgruppen, förvaltningen, kommunen m fl gärna kontakta mig så kan vi samarbeta så att det blir bra för alla. Lidingö Nyheter har mina kontaktuppgifter. Har några andra bra billiga förslag som jag gärna delar med mig av 🙂

  2. Utredningen beställdes under tidigare mandatperiod och just nu pågår inget arbete med att göra förändringar i miljön runt elfviksvägen.

    Det finns således inga beslut tagna kopplade till den här utredningen.

    Såväl politiker som tjänstemän jobbar kontirnueligt med att förbättra framkomligheten och trafiksäkerheten på ön. Just nu är det dock andra projekt som vi fokuserar på.

    Carl-Johan Schiller (kd)
    Ordförande, teknik- och fastighetsnämnden

  3. Innan beslut fattas är det viktigt att beakta vad alla typer av trafikanter anser om samtrafiken. De flesta cyklister som är ute för att träna och njuta av de vackra omgivningarna väljer idag att ha samtrafik med bilarna i vägbanan. Det är säkrare för cyklister att cykla på vägbanan jämfört med att cykla på den gemensamma gång- och cykelbanan där gångtrafikanter strosar med barn eller har hundar i långa koppel.

    Att ändra valfrihet för cyklister är ytterst märkligt. Hur ska övriga fordon beaktas, såsom motorcyklar, mopeder, moppe-bilar, elcyklar och andra fordon som exempelvis vissa båtsläp som max får köra 30km/h?
    Ska även dessa eventuella trafiksäkerhetsproblem bort från Elfviksvägen?

  4. Jag bor på Elfviksvägen och cykla ofta sträcket (dock inte så ofta som Roger). Jag har aldrig sett en MTB cykel på sträcket södergarn-Elfviksgård. Folk som bor ut på Elfvik vet att det är inte värd dem 10-20 sekunder att köra om en cyklist. Problem, bråk eller olyckor som jag är medveten om har uppstått när det är bilister och bussförare som inte känna till området. Därför behövs tydliga skyltar och vägmarkering så att folk veta att de är inte ut på landet eller på autobahn.

  5. Mycket bra om säkerheten kan förbättras, inte minst genom lägre fartgränser.
    Som bilist blir jag väldigt oroad av alla snabbcyklare på Elfviksvägen/Norra Kungsvägen. Är det verkligen nödvändigt och rimligt att fysisk träning sker ute i trafiken med de risker som det innebär? Om man cyklar för att njuta av omgivningarna, gör man det med fördel i lägre hastighet på den fina gång- och cykelvägen.

    1. Hej Kerstin

      Cyklister är också trafikanter. Du råkar föredra bil, jag och flera med mig föredrar cykel. Och ja det är rimligt att man tillåts cykla med träningscykel ute i trafiken. Det skapar betydligt färre incidenter än på gångbana. Speciellt då de allra flesta bussar samt bilar är duktiga på att hantera oss cyklister. Det handlar bara om att vara litet smidig.

      Vi talar här om en av de få sträckor ute på Lidingö som lämpar sig för träningscykel.

      Mvh
      Henrik

Lämna ett svar till Carl-Johan Schiller (kd) Avbryt svar

Ange korrekt namn. Kommentarer granskas innan de publiceras.

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *