Lätt att få böter när du kör i rondell

Lidingö7 maj 2025 kl 03.4614
Bara du som prenumererar får:
• Över 5000 artiklar i arkivet
• Alla reportage
• Alla tester (kräftor, semlor, restauranger)
• Bildrebusjakten 1 gång/månad
• Dryckesguiden 1 gång/månad
• Bopriser 1 gång/månad
• Nyhetsbrev 1 gång/månad
Du stödjer Lidingös lokala dagstidning med oberoende journalistik
Läs denna artikel gratis!
... och du får 5000 andra artiklar också!
Prenumerera från
29 kr/månad
Första månaden gratis!
Ingen bidningstid
Klicka här
Du stödjer Lidingös lokala dagstidning med oberoende journalistik
En månad i taget
29 kr/månad
Ingen bindningstid
Första månaden gratis!
Årsprenumeration
295 kr/år
(24:50/månad)
(Ord pris 345 kr/år)
Ingen bindningstid
Första månaden gratis!
En dag
49 kr/dag
Engångsbetalning (kort eller Swish)
Har du redan ett konto?

Kommentarer

  1. All skyltning och målade vägval försvinner när man kör in i cirkulationsplatsen, bäst är att ligga i höger körfält varvet runt, om krock sker är det alltid den i vänsterfil som är skyldig.

    1. Att ligga o ytterfil även när man ska svänga av vid tredje avfarten är helkorkat. Vad tror du händer om man ligger i innerfilen och ska svänga ut ur rondellen? Det har hänt mig vid flera tillfällen att jag nästan klippt en söndagschaufför i sidan när jag ska köra ut.

    2. Du skriver att fordon inne i cirkulationsplats har företräde. Detta sätt att uttrycka sig på börvi undvika. Ingen har således företräde i trafiken, men dom som har väjningsplikt har skyldighet att lämna företräde.

      Du illustrerar vidare ett ”filbyte ”. Ett fordon i högra körfältet och ett fordon i vänstra körfältet. Läs på vad som är en ”fil”.

      Mvh.Leif

    1. Det är lätt att säga som pkt 9, men så enkelt är det inte. A-traktorreglerna är ett hinder, men andra finns: Dålig väg, annat hindrande fordon, tung eller känslig last i bil eller släp, halt väglag, dålig sikt p.g.a. väderlek (dimma, regn mm), nödvändig observation av framförvarande hinder eller trafiksituation, mötande trafik och annat som ingår i fordonförarens ansvar.

  2. Tycker det är lite otydligt skrivet gällande väjningsplikt. Om där är två filer och jag väntar på att komma in i rondellen och där finns en bil inne i rondellen som blinkar vänster och finns i det vänstra körfältet då anser jag varje fall att det borde vara lagligt för mig att köra in i rondellen ungefär samtidigt som bilen i högra körfältet passar. Eller?

  3. Du måste skilja på Rondell och Circulations plats.
    I en Circulation plats måste du lämna företräde om du ska åka in i.en rondell är som det låter, något runt. Där gäller inte företräde om du inte har en markering innan, med då blir det ju en Circulation plats. Rondeller byggs nu mer för att minska skadorna. Det betyder t.ex. att du inte kan blåsa igenom korsningen i 70 blås. Du måste alltså sänka hastigheten för att ta dig runt rondellen för att fortsätta färden rakt fram, och därmed minska en ev. allvarlig olycka. Så att om du kommer fram mot en rondell där det varken finns en skylt med Lämna företräde eller den blå skylten med de vita pilarna som bildar en cirkel är det högerregeln som gäller.
    Denna typ av rondell hittar du bl.a i Sundbyberg.

  4. Svårt och förstå trafikregler ? Och svårt att förstå att man blinkar endast när man ska byta fil i en rondell? Eller när man ska svänga höger ut ur en rondell eller cirkulationsplats?
    Alltså man blinkar endast vänster i en rondell när du ska byta fil annars är de för de mesta höger blinkers som ska användas!!!! För i en 2 Filig rondell är det samma regler som gäller som när du åker på en huvudled… med väjningsplikt och allt sånt… svårt och fatta? De bör man lära sig när man tar körkort. ( alltså körskolan lär ut helt fel med vänster blinkers)
    För blinkar man inte ut ur rondell alltså inte blinkar alls då ska man fortsätta runt!!!!

    Samma sak i en rondell/ cirkulationsplats med 1 fil!!!
    Sen om du åker i en rondell med 2 filer får du åka i höger fil hela vägen runt om du känner för de och dom då som åker i innerfil och ska svänga ut får då planera sin körning bättre om dom ska svänga ut ur rondellen och de ligger en bil i höger fil som ska fortsätta runt då dom i vänster fil får ta ett ärovarv annars pga att dom i vänster fil har väjningsplikt mot dom i höger körfält!!!! Som sagt samma regler som gäller som på en huvudled gäller i en rondell punkt på det!!!! Lär er rätt från början.

    1. Du har rätt, men det underlättar ju trots allt för våra medtrafikanter när vi väljer att visa vår avsikt att köra ”3/4 runt” i cirkulationsplatsen genom vänsterblinkers.
      Nej vi får faktiskt inte alltid köra varvet runt i det högra körfältet.
      Om det finns ett vägmärke ovanför med körfältsvägvisare så ska vi följa vägmärket och välja körfältet mot det mål vi ska köra mot. Ibland visar skyltarna att det högra körfältet endast går rakt fram t ex och då är det ju en smula märkligt att bara strunta i det.
      Men visar pilarna inget sådant så är det givetvis fritt fram om det fungerar i trafikflödet. 🙂

    2. Kan vi göra klart vad skillnaden på rondell och en cirkulationsplats är enligt trafikförordningen?

      En cirkulationsplats är en speciell typ av vägkorsning där trafiken leds runt en central högre anläggning, kallad rondell. Syftet med en cirkulationsplats är att öka trafiksäkerheten och förbättra trafikflödet jämfört med en traditionell korsning med stopp- eller väjningsplikt eller trafiksignaler.
      I en cirkulationsplats kör trafiken motsols runt rondellen. Fordon som kör in i cirkulationsplatsen har väjningsplikt mot fordon som redan befinner sig inne i cirkulationen.
      I dagligt tal används ofta ordet ”rondell” för att beskriva hela cirkulationsplatsen, men tekniskt sett är rondellen alltså enbart den centrala ön.

  5. Finns få saker som väcker så starka känslor som trafik och i synnerhet bilkörning. Man kan säga till någon att dennes partner är ful att kritisera hus och barn, men gud hjälp den som kritiserar dennes bilkörning.

    Tänk vad mycket som går så mycket smidigare om man möter varandra med respekt i trafiken. När jag felar räddar du upp och tvärtt om, och att vårat gemensamma mål är att alla ska komma dit de ska, säkert hela och osyressade.

    Att ta ut sin tidsbrist genom att tumma på andras säkerhet eller inte samspela i trafiken borde vara första steget till att inte få köra fordon.

    Förslag, döp om trafik till samspel och gör allt för att skydda de oskyddade i trafiken!?

  6. Okej, låt oss vara raka.
    Du har helt rätt i att du inte ska blinka höger när du kör rakt fram i en vanlig korsning där rakt fram är det självklara alternativet. Det vore missvisande.
    MEN:
    Att säga att du och farligt.
    Det finns en mycket specifik och otroligt vanlig situation där du måste blinka höger när du ”kör rakt fram” (från din ursprungliga riktning sett): När du lämnar en cirkulationsplats.
    Du blinkar höger för att signalera till alla andra trafikanter (de som väntar på att köra in, de som kör bredvid dig, cyklister, fotgängare) att du är på väg ut ur cirkulationsplatsen. Att inte göra det skapar osäkerhet, fördröjningar och kan leda till olyckor.
    Att kalla det ”galet” är att missförstå syftet med trafikregler. De är till för att skapa tydlighet och säkerhet för alla. Att följa dem, även när det handlar om att blinka höger för att lämna en cirkulationsplats (vilket i princip är att fortsätta ”rakt fram” genom cirkulationsplatsen), är en grundläggande skyldighet som förare.
    Så, nej, blinka inte höger i en vanlig korsning när du ska rakt fram. Men att blinka höger när du lämnar en cirkulationsplats är inte galet – det är obligatoriskt och helt nödvändigt för säkerheten. Sluta aldrig göra det.

Kommentera

Ange korrekt namn. Kommentarer granskas innan de publiceras.

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *