
Bara du som prenumererar får:
• Över 5000 artiklar i arkivet
• Alla reportage
• Alla tester (kräftor, semlor, restauranger)
• Bildrebusjakten 1 gång/månad
• Dryckesguiden 1 gång/månad
• Bopriser 1 gång/månad
• Nyhetsbrev 1 gång/månad
Du stödjer Lidingös lokala dagstidning
med oberoende journalistik
Läs denna artikel gratis!
... och du får 5000 andra artiklar också!
... och du får 5000 andra artiklar också!
Prenumerera från
29 kr/månad
29 kr/månad
Första månaden gratis!
Ingen bidningstid
Klicka här
Du stödjer Lidingös lokala dagstidning med oberoende journalistik
En månad i taget
29 kr/månad
Ingen bindningstid
Första månaden gratis!
Årsprenumeration
295 kr/år
(24:50/månad)
(Ord pris 345 kr/år)
Ingen bindningstid
(Ord pris 345 kr/år)
Ingen bindningstid
Första månaden gratis!
En dag
49 kr/dag
Engångsbetalning (kort eller Swish)
Suzanne Liljegren, gruppledare (L)
Gabor Sebastiani, oppositionsråd (C )
Patrik Sandström, gruppledare (MP)
Erica Magnergård, gruppledare (KD)
Jonas Lundgren, gruppledare (V)
Annica Grimlund, gruppledare (S)
Gabor Sebastiani, oppositionsråd (C )
Patrik Sandström, gruppledare (MP)
Erica Magnergård, gruppledare (KD)
Jonas Lundgren, gruppledare (V)
Annica Grimlund, gruppledare (S)
Demonstrationen 18 maj kl 14:00 på Lidingösidan av bron mot att bygga Sveriges största kombinerade cement- och betongindustri i Ropsten är inte en partipolitisk fråga.
Det är en sakfråga och handlar om att undvika en miljökatastrof och skydda människor, boende i Lidingö
Hjorthagen,Norra Djurgårdsstaden, Gärdet och Östermalm.
Vi som står som undertecknade är arrangörer:
Lidingöstyrelsen Hyresgästförening- Lidingöpartiet -LidingöModeraterna
Det är samarbete över gränserna om sakfrågan, inte en partipolitisk manifestation.
Det här är en total hänsynslöshet mot människorna som bor på båda sidorna av Lidingöbron att bygga denna jätteanläggning i Ropsten.
Det rör människor som rör sig där dagligen vuxna med barn, äldre sköra handikappade, i alla åldrar.
Stockholms Stad går ut med att man INTE vill ha
en cementfabrik bland bostäder i Lövholmen där man vill bygga upp till 1.800 bostadsrätter.
Istället vill Stockholms Stad bygga upp Sveriges största cement-och betong industri i Ropsten.
Mitt bland ett tättbebyggt samhälle på båda sidor om Lidingöbron , 48.000 invånare på Lidingö.
ca 60-70.000 invånare på andra sidan.
Ca 3.000 cyklister som cyklar varje dag över Lidingöbron blir utsatta för damm i lungorna vid passage
Flera betongstationer runt Stockholm har legat långt från bostäder och inte tillnärmelsevis i närheten av vatten eller kajer.
I en tidningsintervju med boende i Hjorthagen och Norra Djurgårdsstaden tillsammans med Cementas VD frågade de boende
– är vi inte värda någonting?
– uppenbarligen inte!
Marken i Lövholmen där cementindustrin äger idag är 3 gånger större än marken i Ropsten. Heidelberg Materials Cementas
VD:n har framfört att de kan ligga kvar i Lövholmen. De äger marken och har alla tillstånd
Konsekvensanalys
Med LNG är fartyg som går på naturgas blandade med alla cement-och och fartyg som hämtar komprimerad koldioxid i Energihamnen vid lilla Värtans kajer tillsammans med all annan fartygs- och annan livlig båttrafik är risken stor för svåra olyckor.
Risken för olyckor med dödlig utgång för människor runt hamnen är långt ifrån försumbar
Cementdamm och buller dygnet runt med en betongkross som också ska byggas är uppenbar. Sedimenten på botten vid Ropsten innehåller bland annat TBT, dioxiner, tungmetaller och PFAS.
HM Cementas stora antal fartyg dygnet runt, året runt liksom betongbilarnas hämtning, intilliggande LNG-lossningshamn med många tankbilstransporter med släp och med överlastning till transportfartyg av till -162 grader Celsius kyld LNG, Stockholm Exergis infångning och lagring av komprimerad CO2 koldioxid, som överlastas till stora tankfartyg med transporter till Nordsjön dygnet runt ,året runt.
Vid lastning av LNG fartyg som går på naturgas och CO2 samt vid kollisioner mellan alla dessa fartyg eller med andra stora fartyg eller tur.- och fritidsbåtar i området kan svåra utsläpp leda till i värsta fall våldsamma explosioner (BLEVE)
Eva Lund
Ordförande för Hyresgästföreningen Lidingö
Vad fn har hänt i Ropsten?! Hela norra Hamnvägen avstängd och man får cykla längs cisternerna på en halvmeter bred väg där gående och cyklister ska samsas. Nu får LP och M jobba på lite. Detta ska vara i 3 år om jag förstår Stockholm stad rätt pga Sthlm exergis bygge.
Kan vi vänligen få åtgärda så att vi Lidingö bor kan ta oss cyklandes även efter bron på ett värdigt sätt.
Att beklaga sig över det som varit och vad som kunde gjorts bättre i en svunnen tid löser sällan några problem av större vikt. Vi i styrelsen för Hyresgästföreningen Lidingö har i denna sak valt att fokusera på det enda rimliga i detta läge, nämligen att göra vad vi kan för att få så stor uppmärksamhet som möjligt för de fullständigt hårresande planerna på att placera flera gravt miljöfarliga verksamheter i närheten av större bostadsområden befolkade av tusentals boende.
Vi finner det viktigt att i detta sammanhang påpeka att vi inte har något specifikt emot de enskilda industriprojekten i sig – de bör dock ligga på en miljösäker plats utanför tättbebyggt område.
De politiska krafter som framhärdar i dessa galenskaper måste synliggöras. Bara så kan denna fråga lyftas till nationell nivå. En tillnyktring bör då förhoppningsvis kunna ske och ansvarstagande och verkligt miljöansvar kan då tas av de politiker som förstår vikten av att handla innan det är för sent.
För Hyresgästföreningen Lidingö
Eva Lund (ordf)
Tomas Ehrnborg (förste vice ordf)
Om man som politiker försöker stoppa en verksamhet med demonstrationer när detaljplan vunnit laga kraft, och man deltagit i samrådet och allt som återstår är den juridiska processen så förstår man inte hur en tillståndsprocess fungerar, eller så försöker man lura väljare som inte gör det.
Det visar att man kanske saknar förmåga att utöva påverkan på föreslagna beslut
Att placera tung industri i närhet till befintliga och nya bostäder samt få tunga transporter genom hela Stockholms södra skärgård samt genom tätbebyggt område ut till stora delar av Sverige verkar vansinne. När det finns bättre alternativ via Södertälje som är säkrare och ger mindre utsläpp med anknytning till vägtransporter ut i landet.
Om det är som Kenth säger att cementen/betongen till stora delar kommer att användas utanför Stockholmsområdet finns det ingen som helst anledning att förlägga anläggningen till Ropsten. Nynäshamn låter då som ett betydligt vettigare alternativ.