MP: Vi föreslår 500 publika laddstationer på Lidingö

Debatt20 juni 2022 kl 04.366
Bara du som prenumererar får:
• Över 5000 artiklar i arkivet
• Alla reportage
• Alla tester (kräftor, semlor, restauranger)
• Bildrebusjakten 1 gång/månad
• Dryckesguiden 1 gång/månad
• Bopriser 1 gång/månad
• Nyhetsbrev 1 gång/månad
Du stödjer Lidingös lokala dagstidning med oberoende journalistik
Läs denna artikel gratis!
... och du får 5000 andra artiklar också!
Prenumerera från
29 kr/månad
Första månaden gratis!
Ingen bidningstid
Klicka här
Du stödjer Lidingös lokala dagstidning med oberoende journalistik
En månad i taget
29 kr/månad
Ingen bindningstid
Första månaden gratis!
Årsprenumeration
295 kr/år
(24:50/månad)
(Ord pris 345 kr/år)
Ingen bindningstid
Första månaden gratis!
En dag
49 kr/dag
Engångsbetalning (kort eller Swish)
Har du redan ett konto?
Patrik Sandström (MP), gruppledare
Jarmo Kukka, (MP), ledamot i teknik och fastighetsnämnden

Kommentarer

  1. Här far miljöpartiet med osanning och det är högst medvetet från Jarmo Kukka!

    På din raka fråga under senaste sammanträdet med teknik- och fastighetsnämnden om detta var tillräckligt för att täcka behovet på lång sikt svarade jag NEJ.

    Det beslut vi tog innebar startskottet för att få fram fler publika laddplatser och vi börjar med Vallen, centrum och Bodals pendlarparkering. Men det kommer behövas fler platser, framförallt nära Lidingöbornas hem. Om man inte har en egen fast p-ruta måste man kunna lita på goda laddmöjligheter nära hemmet, annars köper man inte den där elbilen.

    Detta är alltså ett startskott men vi planerar också för utbyggnad av ladd i nya Rudboda torg, vid den nya simhallen och på alla andra platser där vi bygger om ska det byggas eller förberedas för laddstolpar.

    Jag vill dock inte delta i ett sifferbingo där vi säger 100, 500 eller 1000 laddplatser inom en viss period. Låt oss istället fortsätta arbeta tillsammans för så många laddplatser som möjligt och så fort som möjligt istället för att ljuga om varandras politik.

    Carl-Johan Schiller (KD)
    Ordförande, teknik- och fastighetsnämnden

  2. Carl-Johan Schiller:
    Att på ett möte säga något vid sidan om är inte detsamma som att det man fattar beslut om. Som oppositionsparti måste vi utgå från de handlingar och de beslut som fattas. Det går ju att säga och lova vad som helst, men det som fattas beslut om är det som blir verklighet.

    Med det sagt är det bra att KD är öppna för att ta fler steg i utbyggnaden av laddinfrastruktur. Vi får hoppas att vi efter valet har en majoritet som också vill det och är beredd att göra verklighet av orden.

    Patrik Sandström, gruppledare Miljöpartiet

  3. Mycket bra av MP! Håller helt med. Rönen om allvarliga klimatförändringar duggar tätt idag. Se bara på Sydeuropa nu. Detta är bara början.

    Det *finns* saker vi kan göra för att få ner utsläppen här och nu, och de behöver inte kosta skjortan. Dessutom kommer det bli ännu dyrare att hantera klimatflörändringarna i framtiden om vi inte agerar mer nu.

    Det är uppenbart att M, KD, LP och L har ett förlegat och helt otillräckligt arbete på klimatfronten.

  4. När miljöpartiets representant frågar ”är dessa stolpar de enda som ska byggas på Lidingö de kommande 10 åren?” Och får ett rakt svar att så inte är fallet blir jag både förundrad och besviken när jag ser er text. Beslutet grundar sig på en rapport som pekar ut flera olika platser över ön där stolpar kan byggas och det här är den första vågen. Utöver rapporten kommer det byggas laddstolpar i alla nya projekt på ön. Tex nya simhallen i Dalenum
    Och det upprustade rudboda-torget. Näset är ett annat område där det är viktigt att bygga ut Ladd-infra. Ni hänvisar till hur många laddbara bilar som rullar på Lidingö för att dimensionera hur många laddplatser som behövs men vill inte räkna med all den laddinfran som byggs ut på privat mark. Det är lite underligt tycker jag. Många BRF:er och villaägare på ön sätter upp laddboxar vilket såklart också är viktigt när vi ser till hela öns fordonsflotta.

    Carl-Johan Schiller (KD)

  5. Populistiska Miljöpartiet slår till igen, med krav som inte har förankring i verkligheten. Vi som politiker i en kommun är ansvarig för att infrastrukturen för framdragning av stolpar håller, i samarbete med Ellevio. Marknaden styr. Ju fler elbilar, ju fler kommersiella stolpar kommer vi få.
    Kommande arbetet i kommunen är ordentligt utrett och nu startar vi vår resa för att elektrifiera Lidingö också på kommunens mark och arbeta för att Stadens egna bilar på sikt också blir el-bilar och inte bara hybrider.
    Pål Jebsen / Vice ordförande Teknik och Fastighetsnämnden (M)

Lämna ett svar till Patrik Sandström Avbryt svar

Ange korrekt namn. Kommentarer granskas innan de publiceras.

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *