MP: Var ska Lidingöborna ladda sina elbilar?

Debatt27 februari 2023 kl 03.002
Bara du som prenumererar får:
• Över 5000 artiklar i arkivet
• Alla reportage
• Alla tester (kräftor, semlor, restauranger)
• Bildrebusjakten 1 gång/månad
• Dryckesguiden 1 gång/månad
• Bopriser 1 gång/månad
• Nyhetsbrev 1 gång/månad
Du stödjer Lidingös lokala dagstidning med oberoende journalistik
Läs denna artikel gratis!
... och du får 5000 andra artiklar också!
Prenumerera från
29 kr/månad
Första månaden gratis!
Ingen bidningstid
Klicka här
Du stödjer Lidingös lokala dagstidning med oberoende journalistik
En månad i taget
29 kr/månad
Ingen bindningstid
Första månaden gratis!
Årsprenumeration
295 kr/år
(24:50/månad)
(Ord pris 345 kr/år)
Ingen bindningstid
Första månaden gratis!
En dag
49 kr/dag
Engångsbetalning (kort eller Swish)
Har du redan ett konto?
Patrik Sandström (MP) , gruppledare
Wiktoria Wittboldt (MP, ledamot i kommunfullmäktige
Jan Fjellander (MP), ersättare i kommunfullmäktige
Stina Haglund (MP), ersättare i kommunfullmäktige

Kommentarer

  1. Miljöpartiet skjuter igen öppna dörrar igen.
    För det första är det säljstopp för nya bensin och dieselbilar inom EU om 12 år som gäller. Inom oöverskådlig framtid kommer det finnas och köras bilar på dessa fossila drivmedel.
    För det andra hänger inte MP med på teknologiutvecklingen. Den utvecklas varje månad. Batteriladdaren jag använder till min elbil sedan 2 år i mitt flerfamiljshus er redan för gamla. Det är snabbladdare som behövs. Idag finns det bara en snabbladdare på Lidingö (vid Max). OKQ8 har ett antal laddstolpar. Cirkle K har snabbladdare på G, likaså Preem-macken. Där kommer vi Lidingöbor kunna ladda en elbil från 0 till 80% på under 30 minuter. Om något år kommer de flesta nya elbilar via snabbladdare kunna laddas på 10 minuter. De planerade 120 laddare räcker väl som en första kommunal utbyggnad, med den senaste tekniken. Kommunen skall säkerställa att infrastrukturen för dessa blir bra. Kommersiella aktörer kommer drifta dom och ge Lidingöborna och besökande till ön de kilowatt som behövs.
    Att tro att varje kommunal parkeringsplats skall ha sin egen laddare är utopi. Istället för att slänga ur er populistiska siffror och önskemål utan ekonomisk underlag, hjälp till så att vi konverterar alla Stadens hybridbilar till 100% elbilar, uppmana era väljare som bor i flerbostadshus att utnyttja Stadens energirådgivare för installationer i de garage där det idag inte finns laddning.
    Och, köp en el-bil själv. Det är blå politik för en grön ö.

    Pål M. Jebsen (M), gruppledare och vice-ordförande Tekniska Nämnden

  2. Jag undrar varifrån all denna elkraft skall tas, Miljöpartiet har ju lagt ned kärnkraft som fungerat bra och stretar emot allt från gruvbrytning, cement tillverkning och så vidare.

    Och sedan gärna förespråkar vindkraft, som kräver ofantliga mängder betong (cement, som är bindemedlet, behöver tas från Gotland, som Miljöpartiet också kräver skall läggas ned) och deras kolfibervingar kräver faktiskt väldigt hög CO2 utsläpp för att tillverkas, och inte håller vingarna så länge heller. Sedan då alla jordartsmetaller som krävs för generator och så vidare, jordartsmetaller som Miljöpartiet hårt motarbetar brytning av. Således bryts och bearbetas dessa tillgångar i länder som inte alls bryr sig i miljön – är det vettigt?

    Det är lite samma sak med solceller faktiskt, de kräver också en hel del udda material. Och tillverkas i länder som inte alltid bryr sig i arbetslagstiftningen i Sverige… Och som företrädesvis kommer från länder som inte alls bryr sig om miljön.

    Således kan man undra, hur Miljöpartiet står ut med sig själva när de sticker huvudet i sanden i HUR saker skall tillverkas, och HUR all el skall tillverkas.

    NIMBY alltså.

Lämna ett svar till Lars Hedberg Avbryt svar

Ange korrekt namn. Kommentarer granskas innan de publiceras.

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *