(M) och (LP)s besked: goda förutsättningar till ytterligare sänkt kommunalskatt med bevarad kvalitet

Debatt26 april 2023 kl 04.234
Bara du som prenumererar får:
• Över 5000 artiklar i arkivet
• Alla reportage
• Alla tester (kräftor, semlor, restauranger)
• Bildrebusjakten 1 gång/månad
• Dryckesguiden 1 gång/månad
• Bopriser 1 gång/månad
• Nyhetsbrev 1 gång/månad
Du stödjer Lidingös lokala dagstidning med oberoende journalistik
Läs denna artikel gratis!
... och du får 5000 andra artiklar också!
Prenumerera från
29 kr/månad
Första månaden gratis!
Ingen bidningstid
Klicka här
Du stödjer Lidingös lokala dagstidning med oberoende journalistik
En månad i taget
29 kr/månad
Ingen bindningstid
Första månaden gratis!
Årsprenumeration
295 kr/år
(24:50/månad)
(Ord pris 345 kr/år)
Ingen bindningstid
Första månaden gratis!
En dag
49 kr/dag
Engångsbetalning (kort eller Swish)
Har du redan ett konto?
Daniel Larson, oppositionsråd (S)

Kommentarer

  1. Hur blev det med saltsopningen som drogs in för 3 år sedan? Enda kommunen i Sverige som dragit in den gissar jag. Helt fantastiskt dåligt för att vara en storstadskommun. Bibehållen kvalitet låter skrattretande. Argumentet som då kom ifrån den så internt hyllade Göran Tegnér visade en uträkning att det var för dyrt. Hur kan det vara för dyrt om vi sänker skatten?!

    1. Svar till Anders Karlsson

      Tack Anders Karlsson för dina vänliga ord! Jag ska försöka reda ut begreppen för dig:
      1) Saltsopningen var ett försök som pågick ett par år.
      2) Saltsopningen skedde tidigare på ca 1,1 mil av öns ca 12 mil cykelvägar. Under förra året tillkom ca 1 km gång-och cykelbanor (6 körfält) på den nya Lilla Lidingöbron.
      3) Denna dryga mil kostar en normal vintersäsong ca 2,4 Mkr att saltsopa. Denna kostnad ska ställas i relation till att hela öns snöröjning på sammanlagt ca 33 mil vägar och gång- och cykelvägar en genomsnittsvinter kostar ca 18 Mkr per år.
      4) Sopsaltningen av enbart 3 % av Lidingös totala väg-, gång- och cykelnät kostar således ca 13 % av hela vintervägunderhållet.
      5) Vad som är dyrt eller billigt är en subjektiv fråga. Den lämnar jag åsido här och nu.
      6) Vad som är fakta är att jag och den dåvarande majoriteten – i vilken jag och liberalerna ingick – anser det är ineffektivt att satsa 13 procent av vinterunderhållets budget på bara 3 procent av trafiknätet. Vi ansåg därför att det var bättre att prioritera hela öns gång-och cykelvägnät; inte bara på delar av öns två huvudleder. Vi utökade samtidigt anslaget till vintervägunderhållet.
      7) Enligt den senaste resvaneundersökningen på Lidingö (från år 2021) är det mer än 5 gånger fler som går hela vägen eller till och från kollektivtrafikens hållplatser, än som cyklar (47 % jämfört med 9 %).
      8) Oavsett nivån på de kommunala skatteintäkterna är det därför i regel rimligt att prioritera trafiksäkerheten för fotgängare eftersom de är fem gånger fler.
      9) Trots den dåvarande majoritetens tidigare års skattesänkningar har vi rustat upp och byggt ett 25-tal nya gång- och cykelbanor under de senaste 20 åren.
      10) Enligt Sveriges Kommuners och Regioners (SKR:s) s.k. Kolada-statistik är 94 % av Lidingöborna nöjda med stadens gång- och cykelbanor. Motsvarande siffra för alla kommuner i landet är 55 %. Hela 83 % av Lidingöborna är nöjda med säkerheten på gång- och cykelbanorna och 79 % är nöjda med skötseln av dessa. Det är 9 % bättre än i Stockholms län.

      Det är bara i Utopia som resurserna är oändliga och där alla kan få mer av allt.

  2. När det gäller kvalité så blir det skevt (vilseledande?) att enbart jämföra stadens verksamheter med lågskattekommuner runt Stockholm – goda och efterföljansvärda exempel (s k Best practice) finns gällande olika verksamheter runt om i kommunsverige!

  3. Hur vill Socialdemokrater, som har som vision att kollektivet skall vara lika för alla = staten, regionen och kommunen skall bestämma allt för invånarna eftersom Socialdemokrater anser sig veta bäst (vilket verkligen går att ifrågasätta), då göra? jo det är allt från höjda kapital skatter, införande av vinstbegränsning (ny skatt på allt ovanför x kronor eller y% av vinsten), införa fastighetsskatt (igen), höjd inkomstskatt både på lokal och central nivå, och allmänt då höja det kompletta skatteuttaget så mycket det bara går och gärna sedan lite till?

Lämna ett svar till Göran Tegnér Avbryt svar

Ange korrekt namn. Kommentarer granskas innan de publiceras.

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *