Lidingö är en återvändsgata för färdtjänsten

Lidingö9 november 2021 kl 05.305
Bara du som prenumererar får:
• Över 5000 artiklar i arkivet
• Alla reportage
• Alla tester (kräftor, semlor, restauranger)
• Bildrebusjakten 1 gång/månad
• Dryckesguiden 1 gång/månad
• Bopriser 1 gång/månad
• Nyhetsbrev 1 gång/månad
Du stödjer Lidingös lokala dagstidning med oberoende journalistik
Läs denna artikel gratis!
... och du får 5000 andra artiklar också!
Prenumerera från
29 kr/månad
Första månaden gratis!
Ingen bidningstid
Klicka här
Du stödjer Lidingös lokala dagstidning med oberoende journalistik
En månad i taget
29 kr/månad
Ingen bindningstid
Första månaden gratis!
Årsprenumeration
295 kr/år
(24:50/månad)
(Ord pris 345 kr/år)
Ingen bindningstid
Första månaden gratis!
En dag
49 kr/dag
Engångsbetalning (kort eller Swish)
Har du redan ett konto?

Kommentarer

  1. Håller med att tro att man kan åka med färdtjänsten när man behöver om man bor på Lidingö det kan man glömma.Mellan 10 -14 går det hyfsat.I fredags väntade jag 2 timmar på att få komma hem från Lidingö rehab då hade jag beställt en resa till 14.30!

  2. Jag är en taxiförare som bor i Lidingö. Det finns ett orättvist sätt med utdelningen av färdtjänstkörningar. Det är olika tariffer mellan kommunerna. Det finns bra kommuner där man får bra betalt och det finns kommuner där man får dåligt betalt. Då blir det lätt att taxiförarna väljer att ta körningar med den högre tariffen, naturligtvis .

  3. Nu är det verkligen på tiden att Färdtjänstnämndens ordförande Fredrik Wallèn tar tag i det här tariffkaoset så även vi på Lidingö kan lita på att det kommer en taxi i utsatt tid. Vi betalar landstingsskatt vi också.

  4. Jag vill tacka för denna artikel och kommentarerna. Färdtjänsten i Region Stockholm, ”den största enskilda särskilda transportverksamheten i världen”, behöver uppmärksammas och det finns alltid saker att diskutera. För närvarande är det särskilda problem med tidspassningen för färdtjänsten vid vissa tidpunkter på dygnet, och i vissa delar av länet. Det beror i grunden på att de taxibilar som finns just nu inte är tillräckligt många. Taxibranschen håller på att återstarta efter pandemin, och det tar i praktiken tid att aktivera förare och bilar på nytt. Att färdtjänsten generellt i länet fortsätter ligga på en tidspassning på över 80% (även på Lidingö) förstår jag inte är någon tröst för de som drabbas av förseningar eller t.o.m. uteblivna körningar. Den specifika problematik som beskrivs avseende Lidingö har också funnits även tidigare. Även om det generellt går att se att den framför allt efter ikraftträdandet av vårt senaste stora färdtjänsttaxiavtal, april 2019, blivit betydligt mindre (men just nu är det alltså särskilda problem som vi arbetar med att åtgärda).
    Rent avtalsmässigt ska taxibilar som tillhör något av de bolag som har avtal om att få köra färdtjänst ta anvisade färdtjänstresor. De priser och förutsättningar som finns har taxibolagen Region Stockholm har avtal med själva satt nivåerna för i våra avtal och inte minst branschen själva har bilden av att det i långa loppet lönar sig för ytterst den enskilde chauffören att alltid ta anvisade resor. Det är trots allt minst 1,2 miljarder branschen årligen har att dela på för färdtjänstresor.

    Vi i färdtjänstnämnden samt Region Stockholms Trafikförvaltnings färdtjänstverksamhet letar djupt efter ytterligare juridiskt/teknisk/praktiska möjligheter för att nu, i ”återstartsperioden”, förbättra situationen på Lidingö och i hela länet.

    Fredrik Wallén (KD)
    Ordförande Färdtjänstnämnden
    Region Stockholm

Lämna ett svar till Barbro Ahlén Avbryt svar

Ange korrekt namn. Kommentarer granskas innan de publiceras.

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *