Oppositionens förslag om att bygga ut Spårväg city klubbat

Foto: Melker Larsson
Stad & Politik9 december 2022 kl 04.209
Bara du som prenumererar får:
• Över 5000 artiklar i arkivet
• Alla reportage
• Alla tester (kräftor, semlor, restauranger)
• Bildrebusjakten 1 gång/månad
• Dryckesguiden 1 gång/månad
• Bopriser 1 gång/månad
• Nyhetsbrev 1 gång/månad
Du stödjer Lidingös lokala dagstidning med oberoende journalistik
Läs denna artikel gratis!
... och du får 5000 andra artiklar också!
Prenumerera från
29 kr/månad
Första månaden gratis!
Ingen bidningstid
Klicka här
Du stödjer Lidingös lokala dagstidning med oberoende journalistik
En månad i taget
29 kr/månad
Ingen bindningstid
Första månaden gratis!
Årsprenumeration
295 kr/år
(24:50/månad)
(Ord pris 345 kr/år)
Ingen bindningstid
Första månaden gratis!
En dag
49 kr/dag
Engångsbetalning (kort eller Swish)
Har du redan ett konto?

Kommentarer

  1. Källenfors far med osanning som vanligt. Det har aldrig varit tal om att avbryta planeringen, i mittenkoalitionens budget betonas att Spårväg City med en sammankoppling med Lidingöbanan ska utgöra grunden för en fortsatt dialog om finansiering med berörda intressenter där regionen ska ta ett särskilt ansvar till dessa samtal.

    Jag välkomnar att M, L och KD trycker på för Spårväg city. Det gör C också inom styret.

  2. Vill inte Centerpartiet längre bygga ut Spårväg City till Lidingö?

    Det var isåfall en nyhet.

    Vad är det som har förändrats, frågar jag LidingöCentern? Är kanske detta priset av regionalt samarbete med nya vännerna i vänsterblocket?

    1. Såklart vill vi det. Därför det finns med att arbetet ska fortsätta i mittenkoalitionens budget som jag just skrev tidigare.
      / Patrik

      1. Men varför röstade C då emot i regionen?

        Det är ju genom röstning som er vilja manifesteras?

  3. Under förra året bjöd Vänsterpartiet Lidingö in våra representanter för i regionens trafiknämnd till ett möte för att diskutera sammankopplingen av Lidingöbanan och Spårväg City. Det verkar som det tog skruv ich jag är väldigt glad att (V) nu kan medverka till att det blir verkstad av denna fråga som allt för länge legat i malpåse.

  4. Vilken nytta har Spårväg City för Lidingöborna? Ingen alls vill jag påstå. Satsa i stället på eldrivna direktbussar från Lidingö C till Solna/Sundbyberg, Karolinska och Kista respektive genom Norra Länken från tidig morgon till sen kväll med halvtimmestrafik så att det blir ett faktiskt alternativ till bilen. Vill jag till ”stan” tar jag t-banan från Ropsten.

    1. Du får gärna förklara varför just direktbussar skulle ändra folks vilja att köra bil just dessa tre sträckor? Känns otroligt smalspårigt minst sagt…

      Rent generellt så har jag lite svårt att se just att Lidingö Centrum skulle vara DEN knutpunkten som gör detta ekonomiskt motiverat. Men jag kan ha fel såklart, och gärna så i så fall, men då kommer min nästa fråga:

      Varför drar man inte – på gammal spårmark till på köpet – inte en avgrening från Fästet vid nya lilla Lidingöbron – Islinge Hamnväg – Under Norra Kungsvägen (vid Constantia vägen?) – in mot Lidingö Centrum via Lejonvägen. Om man vill kan man sedan dra vidare via Kyrkvägen – Lidingövallen osv – sedan lämnar jag det öppet för om man skall dra det till Näset (tunnel?) och/eller Rudboda vidare Södergarnsvägen där det finns en lämplig vändslinga redan nu. Men det är väl en utopi att det skulle bli av….

  5. Man borde prioritera att förlänga Tvärbanan från Solna station via mall of scandinavia, Friends arena och vidare till Bergshamra i Solna. Bygg en tunnel för Roslagsbanan så att den också når Bergshamra vid tunnelbanan. Låt den sedan fortsätta via universitet till KTH. Strunta i tunneln för Roslagsbanan till t centralen.

    Sedan ska tvärbanan fortsätta förbi universitet och genom nationalstadsparken till Ropsten via norra djurgårdsstaden.

Lämna ett svar till Jonas Lundgren (V) Avbryt svar

Ange korrekt namn. Kommentarer granskas innan de publiceras.

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *