
Förslaget att bygga ut Spårväg City – som i dag går mellan Sergels torg och Waldemarsudde – har länge diskuterats. Nu kommer arbetet att förlänga spårvägen till Ropsten att återupptas. Den rödgröna majoriteten i Region Stockholm förlorade en omröstning i fullmäktiges budgetdebatt sedan Vänsterpartiet lagt ner sina röster.
Moderaterna, Kristdemokraterna och Sverigedemokraterna anslöt sig till Liberalernas yrkande för budgeten 2023. Spårväg city ska byggas, finansieringsförutsättningarna ska klargöras och 20 miljoner kronor ska öronmärkas för att återuppta planeringen.
– Jag är väldigt glad över att Liberalernas förslag att bygga Spårväg City och sätta av medel för att återuppta planeringen fick stöd i regionfullmäktige. Spårväg City är viktigt för att klara kollektivtrafikförsörjningen med många nya resenärer från Nya Djurgårdsstaden och genom att bygga ut Spårväg City till Ropsten och koppla ihop med Lidingöbanan får Lidingöborna bättre kollektivtrafikförbindelser och effektivare bytesmöjligheter. Och slutligen kan spårvägen utnyttja de tomma spårvägshallarna som redan finns på Lidingö, säger Amelie Tarschys Ingre (L), gruppledare och regionråd i opposition.
Liberalerna har länge drivit frågan om en utbyggnad av Spårväg City och lade sitt yrkande i samband med den två dagar långa budgetdebatten i Region Stockholm.
– Bussar räcker inte för Norra Djurgårdsstadens behov. Vi måste satsa på klimatsmarta och effektiva färdmedel och det är därför som en utbyggnad av Spårväg City är så viktig, säger Amelie Tarschys Ingre (L), gruppledare och regionråd i opposition.
– Lidingöborna har bekostat en ny Lidingöbro och avsatt mark för spårvagnshallar. C, S och MP vill nu försöka bryta vårt avtal och avbryta planeringen och arbetar därmed emot Lidingös intressen. Moderaterna är en garant för att Lidingöbanan binds ihop med Spårväg city, säger Daniel Källenfors (M), kommunstyrelsens ordförande Lidingö och ledamot i Stockholms regionfullmäktige.
Liberalernas yrkande gick igenom med en rösts marginal (66 mot 65). Endast det nuvarande minoritetsstyret i regionen (bestående av S, C och MP) röstade emot förslaget.
Källenfors far med osanning som vanligt. Det har aldrig varit tal om att avbryta planeringen, i mittenkoalitionens budget betonas att Spårväg City med en sammankoppling med Lidingöbanan ska utgöra grunden för en fortsatt dialog om finansiering med berörda intressenter där regionen ska ta ett särskilt ansvar till dessa samtal.
Jag välkomnar att M, L och KD trycker på för Spårväg city. Det gör C också inom styret.
Vad har MP och C emot denna förlängning som gör att de röstar rött?
Vill inte Centerpartiet längre bygga ut Spårväg City till Lidingö?
Det var isåfall en nyhet.
Vad är det som har förändrats, frågar jag LidingöCentern? Är kanske detta priset av regionalt samarbete med nya vännerna i vänsterblocket?
Såklart vill vi det. Därför det finns med att arbetet ska fortsätta i mittenkoalitionens budget som jag just skrev tidigare.
/ Patrik
Men varför röstade C då emot i regionen?
Det är ju genom röstning som er vilja manifesteras?
Under förra året bjöd Vänsterpartiet Lidingö in våra representanter för i regionens trafiknämnd till ett möte för att diskutera sammankopplingen av Lidingöbanan och Spårväg City. Det verkar som det tog skruv ich jag är väldigt glad att (V) nu kan medverka till att det blir verkstad av denna fråga som allt för länge legat i malpåse.
Vilken nytta har Spårväg City för Lidingöborna? Ingen alls vill jag påstå. Satsa i stället på eldrivna direktbussar från Lidingö C till Solna/Sundbyberg, Karolinska och Kista respektive genom Norra Länken från tidig morgon till sen kväll med halvtimmestrafik så att det blir ett faktiskt alternativ till bilen. Vill jag till ”stan” tar jag t-banan från Ropsten.
Du får gärna förklara varför just direktbussar skulle ändra folks vilja att köra bil just dessa tre sträckor? Känns otroligt smalspårigt minst sagt…
Rent generellt så har jag lite svårt att se just att Lidingö Centrum skulle vara DEN knutpunkten som gör detta ekonomiskt motiverat. Men jag kan ha fel såklart, och gärna så i så fall, men då kommer min nästa fråga:
Varför drar man inte – på gammal spårmark till på köpet – inte en avgrening från Fästet vid nya lilla Lidingöbron – Islinge Hamnväg – Under Norra Kungsvägen (vid Constantia vägen?) – in mot Lidingö Centrum via Lejonvägen. Om man vill kan man sedan dra vidare via Kyrkvägen – Lidingövallen osv – sedan lämnar jag det öppet för om man skall dra det till Näset (tunnel?) och/eller Rudboda vidare Södergarnsvägen där det finns en lämplig vändslinga redan nu. Men det är väl en utopi att det skulle bli av….
Man borde prioritera att förlänga Tvärbanan från Solna station via mall of scandinavia, Friends arena och vidare till Bergshamra i Solna. Bygg en tunnel för Roslagsbanan så att den också når Bergshamra vid tunnelbanan. Låt den sedan fortsätta via universitet till KTH. Strunta i tunneln för Roslagsbanan till t centralen.
Sedan ska tvärbanan fortsätta förbi universitet och genom nationalstadsparken till Ropsten via norra djurgårdsstaden.