Kommunens beslut ska inte baseras på killgissningar

Vintercyklist kämpar i snön i höjd med Baggeby gård. Foto: Jonas von Hofsten
Debatt5 februari 2021 kl 04.554
Bara du som prenumererar får:
• Över 5000 artiklar i arkivet
• Alla reportage
• Alla tester (kräftor, semlor, restauranger)
• Bildrebusjakten 1 gång/månad
• Dryckesguiden 1 gång/månad
• Bopriser 1 gång/månad
• Nyhetsbrev 1 gång/månad
Du stödjer Lidingös lokala dagstidning med oberoende journalistik
Läs denna artikel gratis!
... och du får 5000 andra artiklar också!
Prenumerera från
29 kr/månad
Första månaden gratis!
Ingen bidningstid
Klicka här
Du stödjer Lidingös lokala dagstidning med oberoende journalistik
En månad i taget
29 kr/månad
Ingen bindningstid
Första månaden gratis!
Årsprenumeration
295 kr/år
(24:50/månad)
(Ord pris 345 kr/år)
Ingen bindningstid
Första månaden gratis!
En dag
49 kr/dag
Engångsbetalning (kort eller Swish)
Har du redan ett konto?
Fredrik Wesslund (C), talesperson trafikfrågor

Kommentarer

  1. Återinför saltsopningen nu. Beslutet är uppenbarligen åsiktsbaserat.

    Väglaget för cyklister och fotgängare har inte varit sämre på flera år för de som ska över Lidingöbron

    Plogen kommer inte fram på vägarna runt Lidingöbron och det ligger fullt med spårig snö och modd där. Katastrof rent ut sagt. Att det skulle satsas mer på snöröjning syns inte i praktiken. Det framstår mer som att pengarna går till fel saker (ej ovanligt för kommunen ex https://www.mitti.se/nyheter/mona-sahlins-ex-livvakt-blev-konsult-i-staden-pa-felaktig-grund/lmsfr!6457073/ )

    1. De 2,7 milj kr som majoriteten påstår sig tillfört snöröjningen denna vinter, är inte mer än en bokföringsbuller och en teknisk fint.
      Från en rörlig del till en permanent budgetpost.
      Däremot är kostnaden för saltsopningen en kostnadskapning och ren besparingar på samhällstjänster i en av landets rikaste kommuner.
      Höga arvoden ger tydligen bättre beslut och detta är väl ett av dessa ”bättre besluten”?!
      i pandemi tider…

      Fredrik Wesslund
      Talesperson för trafik och infrastruktur (C)

  2. Jag rör mig ibland till fots och gick igår över Lidingöbron. Hela vägen från Dalängen fram till bron är det helt oplogat. Framförallt den vägen som heter Islinge Hamnväg. Decimeterdjup snö och snömodd som man halkar runt i. Felanmälan har upprättats flera gånger till kommunen men uppenbarligen ignorerats så jag skriver det även här. Detta är enda vägen för oss som från norra ön ska komma till bron om vi inte åker bil. Häromdagen var det någon som valde att gå på bilvägen och orsaka kaos på stora bron.

    1. Det är som man är enda vittne av möten bakom lykta dörrar.

      Omskrivningar, beräkningar i ”härad” och knådad information för att passa ändamålen. Alla upplevelser om försämrad samhällsservice stämmer,
      Utebliven skötsel av grönytor i somras, döda träd, bostadsnära skogsskötsel som nedprioriterad, vinterväghållningen med slopad saltsopning, tippning av snö i Värtan och omskrivning av vinterväghållningsbudgeten.

      Felanmälningar räcker inte då entreprenören gör sitt jobb,
      begränsningar av samhällsservice är av politisk natur.
      Med eftereffekter som halkolyckor, trängsel i kollektivtrafiken och en nedringd kundservice.
      Höjda arvoden verkar vara overksam för bättre beslut!

      Fredrik Wesslund, ledamot i teknik- och fastighetsnämnden

Lämna ett svar till Fredrik Wesslund Avbryt svar

Ange korrekt namn. Kommentarer granskas innan de publiceras.

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *