Förslag till ny bussringlinje

Debatt14 januari 2020 kl 06.578
Bara du som prenumererar får:
• Över 5000 artiklar i arkivet
• Alla reportage
• Alla tester (kräftor, semlor, restauranger)
• Bildrebusjakten 1 gång/månad
• Dryckesguiden 1 gång/månad
• Bopriser 1 gång/månad
• Nyhetsbrev 1 gång/månad
Du stödjer Lidingös lokala dagstidning med oberoende journalistik
Läs denna artikel gratis!
... och du får 5000 andra artiklar också!
Prenumerera från
29 kr/månad
Första månaden gratis!
Ingen bidningstid
Klicka här
Du stödjer Lidingös lokala dagstidning med oberoende journalistik
En månad i taget
29 kr/månad
Ingen bindningstid
Första månaden gratis!
Årsprenumeration
295 kr/år
(24:50/månad)
(Ord pris 345 kr/år)
Ingen bindningstid
Första månaden gratis!
En dag
49 kr/dag
Engångsbetalning (kort eller Swish)
Har du redan ett konto?
Lidingö Näringslivs Trafikgrupp
Jan Sjöberg
Hans Lefvert
Kenneth Nylén
Katarina Palmstierna

Kommentarer

  1. Låter spontant som en bra idé. Saknar Foresta på listan, som är en viktig målpunkt på ön. Möjligen att det blir en längre resväg med en ringlinje, än mer direkta linjer, men den fyller en mycket viktig funktion. Om turtätheten blir högre minskar användning av egna bilresor, går inte alltid att vänta 30-60 minuter på en buss.

  2. Mycket bra och viktigt! Dalénum behöver bra bussförbindelser, inte minst när nya simhallen så småningom kommer på plats. Det saknas verkligen alternativ för oss som bor i området och vill åka kollektivt inom Lidingö.

  3. Många jobbar i Rudboda och bor på södra ön så det där skulle inte hjälpa dom. Sedan finns ju även Rudboda skola med barn som har aktiviteter på andra delar av ön.

  4. Många lidingöbor måste idag åka till Centrum och byta buss där, förhoppningsvis kan resorna förkortas med nya tvärförbindelser. Det här är en bra idé att börja debatten om bättre kollektivtrafik med.
    Jag ser framför allt fördelen för öns barn och ungdomar. När tvärbussarna försvann fick de svårt att ta sig till idrotten och musikskolan vid Vallen eller till ridhuset. Vi ska inte heller glömma att många barn idag har valt att inte gå i den närmaste skolan utan längre bort.
    Vi Lidingöbor måste också tvinga SL att se till att man kan byta mellan två bussar eller mellan buss och tåg. Det måste gå snabbt att byta till ringlinjen när man kommer med buss från Rudboda eller tåg från Käppala. Man ska inte behöva vänta i 18 minuter, som det kan vara vid till exempel Kottla idag.

  5. Toppen om vi som saknar bil och är beroende av den dåliga kollektivtrafiken får en ny busslinje.
    Anita Lalander

  6. Har svarat häromdagen men gör det igen.
    Man borde först tillgodose de områden kring Killinge, Långängen och Ekholmsnäs som saknar kollektiv trafik idag. Dessa områden delar södra och norra Lidingö. Här ligger många villor samt Käppala skola, golfbana, skidbacke och ridhus. Våra ungdomar borde åka mer buss än moppebilar och bli skjutsade med Bil. Buss 201 skulle kunna förlängas från Kottla via Brevik, Käppala till Ekolmsnäs.

  7. Christopher har en tanke. Mig tar det 45 minuter att åka kollektivt innan jag ens är i Ropsten! Oftast längre åt andra hållet då tåget går mer sällan än T-banan.

Lämna ett svar till Christopher Bailey Avbryt svar

Ange korrekt namn. Kommentarer granskas innan de publiceras.

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *