
De som reser med Lidingöbanan har säkert märkt att tåget går med snigelfart vid brofästet i Torsvik. Detta ger en förlängd restid på cirka 2-3 minuter mellan Ropsten och Torsvik i båda riktningar. Enligt SL beror detta på ett tekniskt fel på banan. Spårvagnarna trafikerar med reducerad hastighet över delar av Lilla Lidingöbron. Prognos saknas för när spårvagnarna åter kan trafikera sträckan med ordinarie hastighet.
Artikeln svarar faktiskt inte på frågan i titeln.
Snarare upprepar artikeln information som finns både på skyltarna vid Lidingöbanan och i SL:s app.
Vad det är för tekniskt fel hade ju varit en intressant fråga för en journalist.
En mycket bra fråga. Är inte SL-vagnarna compatibla med rälsen på den nya lilla bron?
Kurvradien skiljer sig väl inte så mycket från den gamla järnbron?
Behövs det nya vagnar för att kunna köra med önskad hastighet?
Har inte detta med oljudet som uppstår om de kör fortare?
Jag åkte Lidingöbanan imorse då det regnade lite och rälsarna var blöta. Tåget kunde dels gå snabbare, dels uppstod det inget gnissel. Krypkörandet på bron beror säkert på att tågen inte kan köra smidigt i kurvorna.
Jag har hört, att rälsen på bron, är felbyggd, och har förändrat form, så att den sliter på hjulen i kurvorna. Kurvradien vid infarten till Ropsten, är sannolikt för brant, då stationsläget är anpassat till den gamla stålbron. Det verkar inte heller som att tågen använder växlarna på bron (kanske inte fungerar?).De följer samma spår från Torsvik, i stället för att växla in på det södra spåret, som Södra Banan haft som ”normalspår”vid Ropsten.
Kanske hade det varit bättre, att renovera den gamla bron, vilket var ett alternativ politikerna hade,som alternativ, men man valde att bygga en ny bro.
Alla spåranläggningar (oavsett om det är spårväg, tunnelbana eller järnväg) har behov av viss smörjning av rälsen, speciellt i snäva kurvor. SL har enligt uppgift missat (glömt) att låta installera smörjapparater på Lidingöbanan vid den nya in- och utfarten till Ropsten och vid kurvan in till Torsviks station. Tågen tvingas därför köra sakta (max 10 km/h) för att minska hjulslitaget. Enligt uppgift har SL nu, sent om sider, beslutat sig för att installera smörjapparater på Lidingöbanan runt Lilla Lidingöbron.
Saltsjöbanan har liknande problem. Där har SL installerat smörjapparater av en ny typ, som inte klarar sin uppgift. Därför är all tågtrafik på Saltsjöbanan nu inställd till den 18 augusti! Saltsjöbanan öppnades, efter ombyggnad under två år, den 15 december förra året men SL tvingades stänga hela banan igen på långfredagen, eftersom hjulen slets ned. Att SL har synnerligen dålig koll på sina egna anläggningar är väl tyvärr den enda slutsatsen man kan dra av detta elände. Här har regionpolitikerna något viktigt att styra upp!