Bara du som prenumererar får:
• Över 5000 artiklar i arkivet
• Alla reportage
Du stödjer Lidingös lokala dagstidning
med oberoende journalistik
Läs denna artikel gratis!
... och du får 5000 andra artiklar också!
... och du får 5000 andra artiklar också!
Prenumerera från
29 kr/månad
29 kr/månad
Första månaden gratis!
Ingen bidningstid
Klicka här
Du stödjer Lidingös lokala dagstidning med oberoende journalistik
En månad i taget
29 kr/månad
Ingen bindningstid
Första månaden gratis!
Årsprenumeration
295 kr/år
(24:50/månad)
(Ord pris 345 kr/år)
Ingen bindningstid
(Ord pris 345 kr/år)
Ingen bindningstid
Första månaden gratis!
En dag
49 kr/dag
Engångsbetalning (kort eller Swish)
Suzanne Liljegren, gruppledare (L) och ledamot av utbildningsnämnden Lidingö

Har skolministern tagit några initiativ, i så fall vilka, för att öka andelen lärare som är behöriga?
Man får en känsla av att särskilt privata skolor anställer många lärare som är obehöriga för att därigenom hålla nere
kostnaderna.
Hej Patrik! Ursäkta att svaret på din fråga har tagit lite tid men här kommer svaret direkt ifrån skolministerns kansli:
”Det finns flera satsningar för att öka lärarbehörigheten. För lärare som redan har en utbildning och lärarlegitimation finns det olika möjligheter att utöka de ämnen man har behörighet i. Här kan också huvudmän ansöka om statsbidrag för att exempelvis lärarna ska kunna arbeta deltid och studera med bibehållen lön.
Regeringen har under mandatperioden förenklat statsbidraget så att det bättre ska gå att anpassa till huvudmännens behov.
Vidare har möjligheterna att byta karriär och bli lärare mitt i arbetslivet förbättrats. Regeringen har gjort det enklare för personer som redan har en examen från högskolan genom så kallad KPU, kompletterande pedagogisk utbildning. Detta gäller för vissa examina, bland annat civilingenjör, apotekare och jurist.
Sedan finns även VAL, som är en kompletterande lärarutbildning för de som arbetar som lärare, men saknar en lärarutbildning. Den satsningen har regeringen förlängt.
Utöver det här är det också viktigt att lärare har en rimlig arbetsmiljö för att fler ska söka sig till yrket. Där jobbar vi bland annat med förslag om hur skolan ska bli lugnare och tryggare, att reglera undervisningstiden och tiden till planering och uppföljning av undervisningen samt minska den administrativa bördan.
Nyblivna lärare behöver dessutom rätt förutsättningar för sitt kommande arbete i skolan. Därför ser vi just nu över hur vi kan stärka kvaliteten i lärarutbildningarna. ”