Positivt för tunnelbana till Lidingö

Lidingö27 maj 2019 kl 06.3910

Stockholmare är mycket positiva till tunnelbana som färdmedel och ger också tydligt stöd för att tunnelbanan ska gå till Lidingö, Tyresö och Täby. Det visar en ny undersökning som Demoskop genomfört på uppdrag av Stockholms Handelskammare.

2 211 personer som är bosatta i Stockholms län har i en ny undersökning besvarat frågor som berör infrastruktur och kollektivtrafik.

När de svarande ska ta ställning till den totala kvaliteten på tunnelbanan uppger 70 procent att den antingen är mycket hög eller ganska hög. Endast nio procent är i någon mån negativa.

Mest positiva är äldre, i åldern 65–89 år, där 78 procent ger positiva omdömen.

– Tunnelbanan är pulsådern i Stockholms arbetspendlande och kopplar ihop stora delar av staden på ett effektivt sätt. Vi är övertygade om att tunnelbanan kommer vara väldigt viktig för att Stockholm ska kunna växa och utvecklas till Europas bästa huvudstad, säger Andreas Hatzigeorgiou, vd på Stockholms Handelskammare.

Stödet för att bygga ut tunnelbanan till fler platser är också påtagligt. Av de tillfrågade ställer sig 76 procent bakom att bygga tunnelbana till Täby.

Samma siffror för utbyggnad till Lidingö är 64 procent och 70 procent för Tyresö.

Stockholms Handelskammare

Kommentarer

  1. Jasså är vi nu där igen. Så det tycker Stockholmare ( Stockholms Handelskammare). Men nu är det så att Lidingöborna för inte så länge sedan har förkastat ett förslag om tunnelbana till Torsvik bland annat på grund av motkravet på groteskt ökad bebyggelse i Centrum – jag minns inte längre med hur många lägenheter.
    Det fanns naturligtvis även andra starka skäl till varför vi Lidingöbor inte kan tänka sig en tunnelbana till Lidingö. Förslaget förkastades sålunda och good riddance, säger jag. Lidingö är unikt och skall väl så förbli, Lidingö är inte som vilken annan förort som helst i storstockholm.
    Sätt nu igång och bygg nya Lidingöbron enligt planerna.

    1. Asch… Jag måste ha missat folkomröstningen om tunnelbanan.
      Skämt åsido så är min uppfattning snarare att Lidingöborna vill ha tunnelbana i stort. Men politikerna som bestämmer, dvs m, lp, kd och c, kände inte att de ville ställa upp på de motkrav som ställdes från Sverigeförhandlingen.

    2. Tunnelbana och bostadsbyggande borde inte vara en fråga för enbart Lidingöborna så länge Lidingö ligger i Stockholms närhet. Lidingö (och även Danderyd) smiter från sitt ansvar i tätorten Stockholm. Din kommentar om att någon ska sätta igång att bygga nya Lidingöbron känns oberättigad. Ska Lidingö ha någon bro till fastlandet bör nog denna bro betalas med Lidingöbornas kommunalskattepengar. Så sätt nu igång och bygg bron om ni inte vill samarbeta med era närmaste grannar och ända åtnjuta stadens närhet.

  2. En partsinlaga och en fullständigt fullständigt värdelös opinionsundersökning där man inte tar någon hänsyn till kostnader och andra konsekvenser.

  3. Jag tycker att det vore jättebra med tunnelbana ända till Lidingö, t ex att man kunde åka tunnelbana ända från Akalla till Lidingö eller från Hässelby Strand till Lidingö…det skulle även bli bättre på andra områden, t ex för turism, turister skulle kunna ta tunnelbanan från T-centralen ända ut till Lidingö istället för att irra omkring i Ropsten och leta efter vilken buss de ska ta…fler människor kommer också att söka sig till Lidingö för att shoppa i Lidingö centrum, besöka öns olika områden med mera…så!självklart ska vi ha tunnelbana!

  4. Jag tror att Lidingöbor som är negativt inställda till att tunnelbanan ska gå ända till Lidingö är rädda o oroliga för att det kommer att bidra till att folk som inte hör hemma på Lidingö ska komma till ön och begå brott/kriminella brott, risken finns ju att det blir så men vi har ju redan kriminella gäng/personer som begår kriminella brott, inbrott…knarkförsäljning med mera…sådana saker finns överallt, men det är något som Lidingös politiker ”blundar” för, för Lidingö är ju ”hälsans ö”, en ö med mycket vackra naturområden, en trygg ö…men det finns en baksida också, På Lidingö finns det också många handikappade människor, människor som är förståndshandikappade, lider av olika former av psykisk ohälsa, människor som behöver hjälp men som inte alla gånger får den hjälp de behöver…När jag första gången kom till Lidingö för drygt 20 år sedan, fick jag en smärre ”chock”, det blev som en ”kulturkrock” för mig…innan hade jag bara hört talas om fina saker om Lidingö såsom att det finns mycket natur på ön och nära till vattnet med mera, sedan började jag faktiskt upptäcka att det inte riktigt var så, bilden av Lidingö som jag hade var ju att på Lidingö fanns det mycket natur, vatten…ett litet ”paradis” i storstan, men den verkliga bilden av Lidingö, hälsans ö är en helt annan, mycket psykisk ohälsa, mycket kriminalitet o brottslighet, som i vilken förort som helst….folk är oroliga för att Lidingö ska bli som i Rinkeby eller Tensta, men det kan bara förhindras om vi får tillbaka polisen till ön, poliser som kan ”rycka ut” i nästan samma ögonblick som de får anropet, och inte upptill en halvtimme senare…Lidingöborna behöver känna sig trygga, veta att det finns polis på ön som kan komma o hjälpa, då skulle nog folk börja känna sig trygga…

  5. Att fråga folk i hela Stockholms län om en T-bana till Lidingö verkar inte helt relevant. Huvudsakligen skulle den ju vara till för Lidingöborna, främst för resor till och från arbetet inne i Stockholm. Om det är någon man skulle fråga så borde det alltså vara Lidingöborna. Eller vad säger Handelskammaren?

  6. Självklart vill vi ha fler poliser och allra helst en egen polisstation på Lidingö. Och förbättra Röda Linjen och ändhållstationen Ropsten så långt det går. Men på Lidingö vill vi slippa T-bana, tack. När det nu enligt Grosvenor ser ut som att bibliotekstrappan inte skulle få finnas kvar så undrar jag var gränsen egentligen går för alla ambitiösa byggplaner. Kanske har någon redan räknat ut att där kunde med fördel en tunnelbaneuppgång förläggas. Tänk bara så många affärslokaler som skulle dras hit då – om det sedan blir en lönsam affär eller ej, är en annan fråga. Nej! Det räcker gott med de affärer vi har. Något riktigt fint och lönsamt med tanke på kulturen är däremot önskvärt som kan få ersätta biblioteksbyggnaden, men helst då med bibliotekstrappan kvar. Det kan väl inte någon handelskammare ha något emot. Men återigen för att tala klarspråk: ingen T-bana till Lidingö.

  7. Att satsa på Lidingöbanan istället för T-bana till Lidingö Centrum var det sämsta beslut Lidingös politiker någonsin tagit ! Redan då blev man förblindad av att Landstinget skulle stå för kostnaderna liksom Staten nu lovat att betala halva Lilla Lidingöbron- om man ställde upp på kraven ! Det hade varit en jättevinst om Lidingö för 20 år sedan för egna pengar byggt en tunnelbanebro. Då hade vi sluppit våra olösliga problem som ger dåliga lösningar.

    Nu vet vi att vi blev lurade på sammankopplingarna med spårväg City och vi står där med hangarerna som är en skamfläck. Vi får inte heller halva Lilla Lidingöbron betald av Staten. Dessutom påstår jag att vi är lurade av Implenia som inte kommer att klara bygget, rivningen, bortforslingen, saneringen och återställandet för 539 miljoner. De två andra intressenterna lade sig precis vid taket på 700 miljoner och jag påstår att innan allt är betalt kommer det att kosta Lidingö kommun c:a 900 miljoner !

    Som om det inte vore nog med detta blir vi totalt överkörda beträffande allt som händer i Norra Djurgårdsstaden, Ropsten och Värtan. Vi får allt mindre utrymme i Ropsten och jätteenergibehovet innebär att man kommer att fortsätta att spy ut kolavgaser från Värtaverket över oss. Om tunnelbanan gått till Torsvik/ Lidingö Centrum hade man löst anslutningsproblem, parkering, affärsunderlag och cykeltrafik på bästa tänkbara sätt. Då hade man nämligen sluppit att riva gamla Lidingöbron som man i sin helhet kunnat ägnas i hela sin bredd åt gående och cyklister. Den hade klarat minst 30 år till !

    En annan sak som man inte tänkt på är att vid en krissituation med nya bron måste Lilla Lidingöbron kunna vara en nödlösning för trafiken. Den aspekten har jag inte sett någonstans. Det är lika intelligensbefriat som att man först nu kommer på att Stockholm inte har ledningar som klarar att få el från andra delar av Sverige.

    Då det gäller Lidingöpolisen så har jag gett upp. Ingen bryr sej.

  8. Man behöver inte gå så långt tillbaka för att ibland tänka ’Så synd att det blev som det blev’. Ibland kan man tänka så men inte alltid.

    De lidingöbor som färdas med tåget är på det hela taget nöjda med den renoverade Lidingöbanan. Det säger jag som har åkt, eller skramlat fram, med de äldsta vagnarna av trä, de rostbruna ASEA- vagnarna och vagnar med den förrädiska dragspelsöppningen i dörrarna. Vagnar där ena halvan var avsedd för rökare men där all rök förstås trängde över till ickerökande sidan, vilket inte hindrade en och annan piprökare att blossa på.

    Det nya tåget går tyst och smidigt och man sitter bekvämt. Svårare förstås under rusningstid för de som inte får en sittplats men SL får väl då öka turtätheten och sätta in fler vagnar. Men när nu Lidingöbanan av många ses som en fullträff är det tröttsamt att tid efter annan få höra att den blev ett sådant flagrant misstag; mestadels från boende på norra ön. Jag och många med mig beklagar att Lidingöbanans linje 20 som gick på norra ön lades ned i samband med högertrafikomläggningen. Det gick alldeles utmärkt att byta från 21 till 20 vid Brogrenen när man skulle till norra ön. Vilken dröm om linje 20 kunde återuppstå.

    Visst behöver vi bättre kommunikationer på Lidingö. Jag hoppas att när Göran Tégner eller annan sakkunnig nägon gång utreder trafiksituationen på ön att den rapporten kan leda till något positivt och realistiskt genomförbart som givetvis inkluderar tvärförbindelserna med buss.

    Låt oss sedan slippa allt gammalt ältande om tunnelbana till Lidingö.
    Likaså utgår man från att den av många högt värderade och väl fungerande Lidingöbanan får fortsätta i sin nuvarande sträckning och att vi framledes slipper allt tjafs om att dra om den nyligen renoverade Lidingöbanan till Centrum.
    Och det måste förstås bli en sammankoppling med Spårväg City – allt annat vore katastrof.

Lämna ett svar till Erik Andersson Avbryt svar

Ange korrekt namn. Kommentarer granskas innan de publiceras.

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *