Min erfarenhet av elbil på Lidingö

Debatt21 november 2020 kl 05.277

Efter mycken milödebatt kring fosila drivmedel i bilar så tog jag till mig av påverkan och köpte en begagnad elbil. Sverige uppmuntrar ju detta och säger sig vara väl förberett för denna typ av drivmedel.

Bilen är ju fulladdad vid köp och jag rullar glatt hemåt. Nästa dag åker jag till jobbet i stan. Trots en karta som säger att det finns laddstolpar så var just den gatan under renovering. Inga andra platser finns inom 30 minuters avstånd, och att parkera bilden för att gå 30 minuter känns ju lite underligt. 
Men inga problem, det finns ju platser på Lidingö tänker jag.

Så bär det hemmåt över bron. Tänkte att jag skulle ladda på Ica eftersom jag ändå måste handla. Men de fyra platserna var upptagna. Jaha, ned till Max, men de 2 laddstolparna var inte kompatibla med min bil. Jaja, jag åker väl till centrum, där finns det laddplatser. Det finns 2 platser, dessa var upptagna.

Börjar uppleva viss frustration. Det har tagit mig 1 timme att cirkla kring ön nu för att hitta platser och ladda bilen. Åker hem. Vill ladda bilen via uttag i byggnaden, men det tillåts inte av bostadsrättsföreningen för försäkringen täcker det inte.

Några andra laddstolpar i mitt område finns inte. Högsätra gård har en men även om den är ledig så är det drygt en halvtimmes promenad hem. Samma som under arbetstid. Inte roligt i regnet.

Nytt försök nästa dag.

Samma resultat. Nu är bilbatteriet nere på 20% och bilen rullar i 15km/h för att spara batteri. Ber bostadsrättsföreningen om att få nödladda. De går bara med på detta om jag sitter kvar i bilen. Det tar 3 timmar att ladda och jag har små barn. Så min enda möjlighet att ladda min bil är att natta barnen och sedan sitta nere på gatan i en kall bil 3 timmar på natten medan barnen (förhoppningsvis) sover.

Lidingö har 1400 registrerade elfordon, men bara 12 publika laddningsplaster. Och dessa laddplatser ligger inte i områden där det bor människor i flerfamiljshus. Gåshaga, Killinge, Käppala, Brevik saknar helt laddmöjligheter för bilar. Enligt stadens trafikråd så kommer inte ens en planering för nya laddstolpar tas upp förrän sommaren 2021. Detta till trots att det redan 2019 inkom ett medborgarförslag om publika stolpar i områden med flerfamiljshus för att främja köp av elbilar, och att det enligt lag skall ske en utredning av medborgarsförslag inom ett år.

SKAMLIGT LIDINGÖPOLITIKER. Hälsans ö minsann...

Så nu säljer jag elbilen och jag kommer köpa det största bensinmonstret jag kan hitta, som alla andra på Lidingö har. För Lidingö stad är inte förberett för elbilar, och något miljötänk finns inte heller.

Christian

Kommentarer

  1. Innan köpet av elbil (eller något köp överhuvudtaget) kan det ju vara fiffigt att kolla om det funkar hemma…
    Varför köper man en bil för flera hundra tusen utan att kolla om det går att ladda i eller närheten av hem eller arbetsplats?
    Vad gäller Brevik, Käppala, Gåshaga så finns det minst 200 elbilar och minst lika många laddstolpar. Väldigt få av dessa elbilsägare har varken behov eller intresse av publika lågeffektsstolpar likt de som finns vid köpcentrum. De gånger de inte laddar hemma eller på jobbet är när de gör en långresa och laddar vi någon av de snabbladdare som finns längs huvudvägarna i hela Europa. Att ladda en elbil (inte hybrid) som Tesla/Audi/Mercedes/Jaguar med batterier på över 80kWh vid en lågeffektsstolpe kan ta allt från 4h till 40h beroende på uteffekt (och hur mycket som behöver laddas förstås) jämfört med en dryg halvtimme eller så vid en snabbladdstation.
    Skulle tro att det är ytterst sällan någon är på butiken i 4h eller 12 för den delen…
    Elbil är framtiden. Har man inte möjligheten att ladda hemma eller på arbetet är inte alternativet en ren fossilbil som Christian skriver – det finns flera hybridalternativ som tillåter ren elkörning i upp till fem mil och som med så litet batteri kan ladda det som behövs bör man handlar.
    Lycka till med nästa bilköp Christian.

    1. Läste du ens insändaren? Han hade ju tittat men det finns inte tillräckligt med platser att ladda på.
      Att jämföra privata laddplatser med publika är ju långt ifrån samma sak. Men du kan gärna ge mig din adress så låter jag min svåger komma och ladda hos dig när han hälsar på mig.

      1. Visst läste jag. Läste vi samma?
        Först köptes bilen, sedan kördes det runt och letades laddstolpar…
        Jag hade personligen gjort tvärsom. Parallellt, eller helst innan, detta hade jag även kollat med hyresvärd/bostadsrättsförening/kommun om möjligheten till ytterligare laddstolpar fullt förvissad att det tar längre tid att få svar än bilen laddar ur.
        Förhoppningsvis fick Christian tillbaka det han lagt ut på bilen, men det är ju inte vanligt att man får mer än man gav.

  2. Det är förskräckligt uselt av lidingö stad att det inte finns laddniningsplatser till elfordon. EU direktivet är ju att det ska finnas 10% platser sett till antalet fordon. Med 1400 fordon skulle vi då ha 140 platser att ladda på lidingö. Inte en knappt dussin och så dåligt utspridda.
    Inte alla bor i en villa, och vi som bor i lägenhet vill ju gärna att våra besökare kör fossilfritt också. Tycker gott politikerna kan ta och göra något åt detta snabbare än 2021.

  3. Hej Christian,

    Det är alldeles för svårt att hitta en laddstolpe på ön idag. Vi i Centerpartiet Lidingö delar helt din frustration om detta. Tidigare i år har vi lagt en motion om att Lidingö stad måste börja så fort som möjligt med att ta fram en plan för hur man tar ett helhetsgrepp om laddinfrastrukturen på ön och börjar få laddstolpar på plats. Det är extra viktigt för de som, precis som du, bor i flerbostadshus, eftersom det då är kommunen som äger vägar och trottoarer där laddstolparna kan anläggas. Privatpersoner kan då inte själva sätta upp laddstolpar på gatan utanför sin bostads- eller hyresrätt.

    Den styrande majoriteten lyssnade delvis på oss och tog med sig frågan, men bakade in den i en parkeringsplan. Vi uppskattar att de lyssnade men tycker att frågan är så viktig att den behöver behandlas för sig. Därför kommer vi fortsätta att driva på i frågan.

    Volvo håller på att fasa ut sin produktion av förbränningsmotorer. Flera andra biltillverkare gör samma sak. Elbilar är framtiden. Då måste politiken hänga med. Vi kommer fortsätta att driva på för att laddstolpar kommer på plats så fort som möjligt.

  4. Jag är så glad att det finns fler som relaterar till mig. Det du skrivit är för 2020. Nu är jag i exakt samma sits som du fast att det är 2022. Brist på laddstolpar och platser. Sitter själv just nu i elbilen vid max kl 20:38 för att ladda bilen. Och ja, jag behöver gå upp vid 04 för att åka till jobbet där det inte finns laddplatser. Känns som att allt ska se bra ut på papper men när man väl har Elbil så är det omöjligt att ladda. Har pratat med min bostadsrättförening och de säger väldigt säkert på att de inte har några planer för att fixa till elbildsplatser som man kan hyra. Det allra värsta är att jag har leasat min ELbil och kommer nog inte kunna ge tillbaka den.

Lämna ett svar till lena andersson Avbryt svar

Ange korrekt namn. Kommentarer granskas innan de publiceras.

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *