
Att köra i en rondell är en viktig del av trafiken som ofta kan kännas lite utmanande för nya förare. Men med rätt kunskap och lite övning kan du köra säkert och smidigt, annars kan det stå dig dyrt. Böter på mellan 500 kr och 3 000 kr väntar den som gör fel. Här är de vanligaste misstagen:
1. BLINKA UT
Det absolut vanligaste felet i en rondell är att bilister inte ”blinkar ut”, det vill säga blinkar höger när de kör ur cirkulationsplatsen. Att missa högerblinkers rubriceras som ”underlåtenhet att ge tecken”, vilket kostar 500 kronor om trafikpolisen är på det humöret.

2. VÄJNINGSPLIKT
När man är på väg in i en rondell har man alltid väjningsplikt för de som redan är inne i cirkulation. Att göra en rivstart och tränga sig in i cirkulationsplatsen kan polisen bedöma som ett brott mot väjningsplikten, vilket kostar 2.000 kronor.
Många rondeller har två körfält och väjningsplikten gäller för båda filerna. Om du stannat och väntar på en lucka för att köra in i rondellen är det alltså inte tillåtet förrän det är fritt i båda körfälten. Det här är ett mycket vanligt missförstånd och kan alltså kosta dig 2.000 kronor om polisen är uppmärksam. Skulle du bryta mot väjningsplikten och det blir en krock är det du som är 100 procent vållande, du eller din försäkring betalar alla skador. Anledningen till att väjningsplikten gäller för båda körfälten är att ett fordon i det inre körfältet bör byta fil till det yttre ganska tidigt innan avfarten börjar – och då ökar förstås riskerna för en krock om ett nytt fordon precis kört in i rondellens yttre fil.
Det finns några ovanliga rondeller i ett par städer där det faktiskt inte råder väjningsplikt. Där gäller regeln att bilarna inne i rondellen måste stanna och släppa in fordonen från påfartsgatan. Ett av de mest kända exemplen av det här slaget är Karlaplan, i Stockholm.
3. BROMSA IN
Aggressiv körning fram till rondellen, där föraren i sista sekund bromsar in, är inte tillåtet. Det kan tolkas som ”underlåtenhet att tydligt visa avsikt att iaktta väjningsplikt”, vilket ger 1.000 kronor i böter.

4. HÅLL AVSTÅND
Ligger du för nära framförvarande fordon och det blir en sammanstötning finns inga ursäkter – felet ligger alltid hos den bakre föraren som inte haft tillräckligt avstånd för att hinna bromsa. Kör du in i häcken på en annan bil kostar det 2 000 kronor.
5. ÖVERGÅNGSSTÄLLE
Inne i tätorterna kan mindre cirkulationsplatser ha övergångsställen och förutom bilarna måste du alltså även ha koll på fotgängarna. Att inte stanna för gångtrafikant vid obevakat övergångsställe kostar 3 000 kronor i böter. Dyraste ordningsboten av alla i den här gruppen. Tänk också på att det förutom övergångsställe kan finnas en cykelpassage som korsar vägen efter utfarten från cirkulationsplatsen, även då måste bilisterna stanna. Sedan hösten 2014 måste fordon lämna företräde när en cykelpassage korsar utfarten ur en rondell. Den informationen har inte nått alla och det finns stor risk för missförstånd, både hos cyklister och bilister.

6. BYTA FIL
Byter du fil inne i en cirkulationsplats och gör detta utan att ta hänsyn (eller upptäcka) ett annat fordon i filen intill – då åker du på 1.000 kronor i böter. Filbyte är bådas ansvar och man får inte hindra någon från att byta fil. Men en cirkulationsplats är i juridisk mening inte en korsning, utan en enkelriktad väg (med en eller två filer). Om ett fordon i vänster fil kör över i höger fil och det blir en sammanstötning är det alltid fordonet i vänsterfilen som är vållande till 100 procent. Flera domar från Högsta Domstolen har slagit fast detta.
7. BUSSFIL
Försöker du spara tid till rondellen genom att smita fram i bussfilen (kollektivkörfält) kan polisen bli riktigt sura. Kostar 500 kronor.
8. GLÖMMA BLINKERS
Du har blinkat höger när du körde ut ur rondellen men glömmer blinkersljuset, som fortsätter att blinka. Om polisen är riktigt petnoga kan det kosta 500 kronor.

9. HÅLL FARTEN
Att kör för fort är inte tillåtet, det vet alla. Men det är faktiskt också förbjudet att köra extremt sakta, bromsa plötsligt eller hindra andra förare. Kostar 500 kronor.
10. SLÄPP FRAM BUSSEN
Kör du inne i tätort (50 km/h eller lägre) går det inte att slappna av efter fullbordad rondellkörning. Närmar du dig en busshållplats där bussen precis är på väg ut måste du stanna och släppa ut bussen. Missar du det kostar det 1 000 kronor.
Källa: Automotorsport + Chat gpt
All skyltning och målade vägval försvinner när man kör in i cirkulationsplatsen, bäst är att ligga i höger körfält varvet runt, om krock sker är det alltid den i vänsterfil som är skyldig.
Att ligga o ytterfil även när man ska svänga av vid tredje avfarten är helkorkat. Vad tror du händer om man ligger i innerfilen och ska svänga ut ur rondellen? Det har hänt mig vid flera tillfällen att jag nästan klippt en söndagschaufför i sidan när jag ska köra ut.
Du skriver att fordon inne i cirkulationsplats har företräde. Detta sätt att uttrycka sig på börvi undvika. Ingen har således företräde i trafiken, men dom som har väjningsplikt har skyldighet att lämna företräde.
Du illustrerar vidare ett ”filbyte ”. Ett fordon i högra körfältet och ett fordon i vänstra körfältet. Läs på vad som är en ”fil”.
Mvh.Leif
I punkt 9 . Hur är det med A traktor då borde de förbjudas.
Det är lätt att säga som pkt 9, men så enkelt är det inte. A-traktorreglerna är ett hinder, men andra finns: Dålig väg, annat hindrande fordon, tung eller känslig last i bil eller släp, halt väglag, dålig sikt p.g.a. väderlek (dimma, regn mm), nödvändig observation av framförvarande hinder eller trafiksituation, mötande trafik och annat som ingår i fordonförarens ansvar.
Tycker det är lite otydligt skrivet gällande väjningsplikt. Om där är två filer och jag väntar på att komma in i rondellen och där finns en bil inne i rondellen som blinkar vänster och finns i det vänstra körfältet då anser jag varje fall att det borde vara lagligt för mig att köra in i rondellen ungefär samtidigt som bilen i högra körfältet passar. Eller?
Du måste skilja på Rondell och Circulations plats.
I en Circulation plats måste du lämna företräde om du ska åka in i.en rondell är som det låter, något runt. Där gäller inte företräde om du inte har en markering innan, med då blir det ju en Circulation plats. Rondeller byggs nu mer för att minska skadorna. Det betyder t.ex. att du inte kan blåsa igenom korsningen i 70 blås. Du måste alltså sänka hastigheten för att ta dig runt rondellen för att fortsätta färden rakt fram, och därmed minska en ev. allvarlig olycka. Så att om du kommer fram mot en rondell där det varken finns en skylt med Lämna företräde eller den blå skylten med de vita pilarna som bildar en cirkel är det högerregeln som gäller.
Denna typ av rondell hittar du bl.a i Sundbyberg.
Har ännu , ALDRIG sett polis kontrollera trafik i rondell.
Svårt och förstå trafikregler ? Och svårt att förstå att man blinkar endast när man ska byta fil i en rondell? Eller när man ska svänga höger ut ur en rondell eller cirkulationsplats?
Alltså man blinkar endast vänster i en rondell när du ska byta fil annars är de för de mesta höger blinkers som ska användas!!!! För i en 2 Filig rondell är det samma regler som gäller som när du åker på en huvudled… med väjningsplikt och allt sånt… svårt och fatta? De bör man lära sig när man tar körkort. ( alltså körskolan lär ut helt fel med vänster blinkers)
För blinkar man inte ut ur rondell alltså inte blinkar alls då ska man fortsätta runt!!!!
Samma sak i en rondell/ cirkulationsplats med 1 fil!!!
Sen om du åker i en rondell med 2 filer får du åka i höger fil hela vägen runt om du känner för de och dom då som åker i innerfil och ska svänga ut får då planera sin körning bättre om dom ska svänga ut ur rondellen och de ligger en bil i höger fil som ska fortsätta runt då dom i vänster fil får ta ett ärovarv annars pga att dom i vänster fil har väjningsplikt mot dom i höger körfält!!!! Som sagt samma regler som gäller som på en huvudled gäller i en rondell punkt på det!!!! Lär er rätt från början.
Du har rätt, men det underlättar ju trots allt för våra medtrafikanter när vi väljer att visa vår avsikt att köra ”3/4 runt” i cirkulationsplatsen genom vänsterblinkers.
Nej vi får faktiskt inte alltid köra varvet runt i det högra körfältet.
Om det finns ett vägmärke ovanför med körfältsvägvisare så ska vi följa vägmärket och välja körfältet mot det mål vi ska köra mot. Ibland visar skyltarna att det högra körfältet endast går rakt fram t ex och då är det ju en smula märkligt att bara strunta i det.
Men visar pilarna inget sådant så är det givetvis fritt fram om det fungerar i trafikflödet. 🙂