Laddbart passerar fossilt på Lidingö

Foto: Newsworthy
Lidingö11 oktober 2021 kl 12.008

Under tredje kvartalet registrerades för första gången fler nya elbilar och laddhybrider än fossildrivna personbilar på Lidingö, enligt nyhetssajten Newsworthy. Även i landet som helhet ökade försäljningen av laddbara bilar.

Privatbilismen är en av de största utsläppsbovarna. Av alla växthusgaser som släpps ut i Sverige kommer omkring 15 procent från personbilar.

Men fordonsflottan är på väg in i en stor omställning. Försäljningen av laddbara och eldrivna fordon har tagit fart.

Under tredje kvartalet 2021 var 55 procent av alla nyregistrerade personbilar på Lidingö laddbara (sammanlagt registrerades 265 nya bilar). Av dessa laddbara fordon var 61 procent rena elbilar. De resterande var så kallade laddhybrider, det vill säga fordon som går att ladda och köra på el, men som även har en förbränningsmotor.

Fossildrivna bilar utgjorde 43 procent av nyregistreringarna (då räknar vi även elhybrider som fossilbilar, mer om det i metoddelen).

Under förra året såg vi en kraftig ökning i försäljning av laddbilar i Sverige. Under tredje kvartalet fortsatte den här trenden. Andelen laddbara bilar av alla nyregistreringar ökade.

Så även i Lidingö. Jämfört med kvartalet innan var en större andel av alla nyregistrerade bilar laddbara (+9 procentenheter). Andelen laddbara ligger därmed på en rekordhög nivå.

Försäljningen av laddbara bilar har ökat snabbare än vad många bedömare räknat med. I Trafikanalys korttidsprognos för vägfordonsflottan, som presenterades i maj, räknar man med 38 procent av alla nyregistrerade bilar i Sverige ska vara laddbara under år 2021. Den gränsen ser ut att passeras med god marginal. Lidingös senaste kvartalssiffror ligger även över den nationella prognosen för hela 2021.

I april sänktes miljöbonusen för laddhybrider, medan elbilsköpare fick en större morot. Det här gjorde att rekordmånga passade på att köpa laddhybrider under mars månad, medan pendeln svängde i april då elbilarna som slog rekord i den nationella statistiken.

– Jag tror vi kommer se en fortsatt ökning av elbilar, men kanske inte lika snabbt som under det senaste året. Många äger två bilar och man kan tänka sig att det är lättare att byta ut den första bilen till en elbil, säger Håkan Johansson, som är nationell samordnare för klimat- och energifrågor på Trafikverket.

Prognosen är att elbilarna kommer bli ekonomiskt allt mer konkurrenskraftiga, men plånboken är inte den enda faktorn som har betydelse.

– Elbilar kommer fortfarande med restriktioner kring räckvidd och tillgång till dragkrok. I dag har varannan bil har dragkrok, säger Håkan Johansson.

Kommentarer

  1. Värt att notera: Det tar en rätt lång körsträcka innan en elbil blir lönsam från ett miljöperspektiv. Man kan läsa om detta i t.ex. denna skrift om Polestar 2 vs XC40:

    https://www.polestar.com/dato-assets/11286/1600176185-20200915polestarlcafinala.pdf

    Det slående, i tabell 7, är att break even med vindkraft blir runt 5000 mil (50.000 km) – det är rätt långt i mitt tycke, och då talar vi om break even och vindkraft. Om det blir med global elmix så är det 11.200 mil (112.000 km) – nu DET är inte okej som jag ser det.

    Således, bara baserat på Polestar 2 vs XC40 med vanlig bensinmotor, så skall man vara ytterst försiktig med att tänka att alla elbilar är bättre, för det är inte i närheten av säkert att det är så. Sedan tillkommer såklart det faktum att den bil som ”man” säljer för att ersätta med en elbil, ja den lär knappast försvinna från marknaden utan kommer fortsättas att användas – och vad har miljön DÅ tjänat på att man skaffat elbil?

    1. En svensk bil blir i genomsnitt 17 år gammal och rullar ca 1200 mil per år. Efter sitt 10:e år (som sämst) rullar elbilen alltså i ytterligare sju år med en miljömässig vinst jämfört med bensinbilen. Det är HELT okej som jag ser det.
      Och i tredje led ersätter din gamla bil en ännu äldre bil, som kanske skrotas ut. Där är miljövinsten.

      1. Hur vet du att en elbil redan efter sitt 10e år verkligen är en miljövinst? Batteribyte kommer garanterat att höga CO2 (igen), och en hel del annat som precis som vilket fordon som helst slits, som bromsar (visst finns bromsåtervinning, men det tar inte bort slitagedelar som faktiskt finns i bl.a. bromsar).

        Så miljövinsten som du höftar till, den är inte riktigt där du tror.

        Idag, exakt när detta skrivs, vet vi väldigt lite om bieffekterna av dagens nickelgruvor och framställning – det vi vet är att det är en riktigt smutsig verksamhet, och nickel är en av huvudkomponenterna i batterier (än mera så i Teslas nya batterier som ersäter kobolt med nickel).

        En sak som vore nice, faktiskt, vore om varje tillverkare – av vad det än nu må vara, mobiler eller fordon – alltid specificerade hur mycket som går åt för att tillverka exempelvis en Tesla model 3. Det skall vara specat ned på varje ämne, och mängden utsläpp inkl CO2. Om alltid detta presenterades, så vore vårt ”jobb” som konsumenter mycket enklare. Idag förenklas en hel del, för att säga det minsta. Så gemene man vet inte helt enkelt hur mycket som skadas på vägen. Förhoppningsvis är vi på väg till att allt redogörs. Men det är en bra bit kvar. Bara en sådan sak som hur mycket, och vilken typ av, elkraft går åt i själva tillverkningen av en Tesla model 3, och beroende på vilken fabrik? Och hur mycket gick det åt för att bygga fabriken? Och hur mycket går åt för frakt av delar fram och tillbaka. Osv. osv. osv. Ingen snackar om detta. Alla bara säger ”elbil är bäst” – men det finns tydliga tecken på att så enkelt är det inte.

        Elframdrift av fordon är troligen vettigast – men lagringen av energin för att driva eldrivlinan – that is the big question.

        Och den är inte löst idag.

  2. Detta visar bara att Lidingöborna har råd att köpa gott samvete och fortsätta att leva som förut medan vanliga människor och verksamheter som är helt oljeberoende håller på att knäckas. Mest påtagligt är det i glesbygd.

  3. För mig är det en gåta varför politikerna inte vill att Sverige blir ledande inom Kärnkraft version 4, som kan drivas med dagens uttjänta kärnbränsle i hundratals år? Kina satsar inom detta område och har redan pilotanläggninar på gång..

    1. Häromdagen kunde man läsa i franska Le Figaro att den franske ekonomiministern Bruno Le Maire tillsammans med regeringsrepresentanter från ytterligare 9 övriga EU länder i en skrivelse starkt förordar att kärnkraften borde ingå i det klimatpolitiska ramverk (den s.k gröna taxonomin) som EU tagit fram. Detta är utmärkt !

      Det är nog snart bara Sverige kvar som halsstarrigt envisas med att förneka kärnkraftens stora fördelar, inte minst om man går vidare och satsar på Kärnkraft ver 4. Instämmer f.ö helt med Johan Persson.

    2. Politikerna har blivit skrämda av klimatkrisen och den naiva lösningen var att satsa på övergång till eldrift i allt. Då var det rena vansinnet att lägga ner fungerande kärnkraft i söder och istället köra igång kolkraften och importera dyr el ! DN har benat ut detta senast i dag.

      Norrland behöver sin elkraftproduktion och ledningarna klarar inte överföring till söder där det största elbehovet finns. Miljöpartiet har varit en katastrof för Sverige och försatt oss i denna situation. Om det nu samtidigt blir stopp för Cementa och gruvbrytning är depressionen snart över oss.

      Elbrist, kraftiga prishöjningar, inflation och räntehöjningar kommer snabbt att göra slut på vårt makalösa slöseri ! Northwolt är verkligen ett högriskprojekt som utvecklingen redan håller på att springa förbi ! Framtiden verkar vara vätgas och natriumjonbatterier.

Lämna ett svar till Lars Hedberg Avbryt svar

Ange korrekt namn. Kommentarer granskas innan de publiceras.

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *