Sista novemberveckan vid bron

Vid landfästet Ropsten rivs formen till tre väggar (till höger i bild). Man påbörjar också stålkonstruktioner inne i landfästet. Från lastpråmen byggs en ny vägramp upp till brospannet. Här ska man kunna köra betongbilar upp på bron vartefter brospannen byggs vidare. Den första vinterfrosten har lagt sig men smälter snart bort. Varning för halka.
Lilla Lidingöbron30 november 2020 kl 06.154

I början av veckan är de två MSS-halvorna sammanfogade igen.

Reparation av formbrädorna går snabbt...

...och görs noggrant.

Formen till landfästets väggar rivs. Notera hälsningen till fotografen.

En kraftig stålkonstruktion monteras inne i landfästet.

Och en ny vägramp byggs från lastpråmen till brospannet.

I fundament nummer tio finns 28 pålar, 50 till 60 meter långa till bergbotten. 24 av dem är slagna snett och ska fyllas med betong. Det går åt cirka 750 kubikmeter betong (varje betongbil lastar 6 kubik). Så det är ett arbete som tar ett antal dagar att genomföra. Metoden som används innebär, att man sänker ned betongfyllda rör till pålarnas botten och sedan långsamt pumpar ned betong så, att vattnet i pålarna trycks undan vartefter man höjer rören. Detta för att cementen inte ska sköljas ut från betongen. Metoden beskrivs i Wikipedia https://en.wikipedia.org/wiki/Tremie. Detta är egentligen samma princip som man använder vid undervattensgjutning i kassunerna.

Ett betongfyllt rör är nedsänkt, och man ska nu pumpa ned mer betong. Att pålarna fylls med betong har inte att göra med livslängd. Fundament tio är den blivande brogrenen, och tyngden av fundament och pålar blir motvikt till laster som bron kommer att utsättas för.

Notera vattnet i pålen som trycks ut när betong pumpas ned. Konsistensen på betongen i den färdigfyllda pålen kontrolleras.

Vid landfästet Islinge hamnväg är eventuellt spruckna stenblock säkrade och bergskärningen rengörs.

Armering av landfästet pågår.

Kommentarer

  1. Jag har alltid undrat vad det är för en rund betongkonstruktion som hänger ihop med gamla bron. Den syns på översta bilden och har en landgång av stål som förbinder den med gamla bron. Någon som vet?

    1. Hej Mikael!
      Alldeles norr om brofästena för Lidingöbroarna ligger en stor vit byggnad – den är en del av Värmeverket Värtan – Ropsten, och är världens största havsvattens-värmepumps-anläggning med 6 st Unitop® 50FY pumpar (från Schweiziska Friotherm) och 180 MW total kapacitet. Jag minns hur de byggdes 1984-1986, som ett direkt resultat av 70-talets oljepris. Detta verk bidrar till en stor del av fjärrvärmen i Stockholm. AB Fortum Värme samäger anläggningen med Stockholms stad.

      Betongpajen du tänker på har med havsvattenintaget att göra. Stora mängde ytvatten tas in på sommaren och används som värmekälla. Tänk värmeväxling. På vintern däremot är intaget skiftat till 15 m djup, där temperaturen är ca +3°C konstant. I många sjöar är det +4°C, men just här det +3°C, har jag för mig.

      Denna betongrundel kommer ligga kvar, men underhållsbryggan lär vridas 180° så att angöring kan ske från nya bron; ja eller 90°, om man bygger någon ny liten access från land.

      Hoppas dett var ett ytligt litet svar på frågan.

Kommentera

Ange korrekt namn. Kommentarer granskas innan de publiceras.

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *