Sista novemberveckan vid bron

Vid landfästet Ropsten rivs formen till tre väggar (till höger i bild). Man påbörjar också stålkonstruktioner inne i landfästet. Från lastpråmen byggs en ny vägramp upp till brospannet. Här ska man kunna köra betongbilar upp på bron vartefter brospannen byggs vidare. Den första vinterfrosten har lagt sig men smälter snart bort. Varning för halka.
Lilla Lidingöbron30 november 2020 kl 06.154
Bara du som prenumererar får:
• Över 5000 artiklar i arkivet
• Alla reportage
• Alla tester (kräftor, semlor, restauranger)
• Bildrebusjakten 1 gång/månad
• Dryckesguiden 1 gång/månad
• Bopriser 1 gång/månad
• Nyhetsbrev 1 gång/månad
Du stödjer Lidingös lokala dagstidning med oberoende journalistik
Läs denna artikel gratis!
... och du får 5000 andra artiklar också!
Prenumerera från
29 kr/månad
Första månaden gratis!
Ingen bidningstid
Klicka här
Du stödjer Lidingös lokala dagstidning med oberoende journalistik
En månad i taget
29 kr/månad
Ingen bindningstid
Första månaden gratis!
Årsprenumeration
295 kr/år
(24:50/månad)
(Ord pris 345 kr/år)
Ingen bindningstid
Första månaden gratis!
En dag
49 kr/dag
Engångsbetalning (kort eller Swish)
Har du redan ett konto?

Kommentarer

  1. Jag har alltid undrat vad det är för en rund betongkonstruktion som hänger ihop med gamla bron. Den syns på översta bilden och har en landgång av stål som förbinder den med gamla bron. Någon som vet?

    1. Hej Mikael!
      Alldeles norr om brofästena för Lidingöbroarna ligger en stor vit byggnad – den är en del av Värmeverket Värtan – Ropsten, och är världens största havsvattens-värmepumps-anläggning med 6 st Unitop® 50FY pumpar (från Schweiziska Friotherm) och 180 MW total kapacitet. Jag minns hur de byggdes 1984-1986, som ett direkt resultat av 70-talets oljepris. Detta verk bidrar till en stor del av fjärrvärmen i Stockholm. AB Fortum Värme samäger anläggningen med Stockholms stad.

      Betongpajen du tänker på har med havsvattenintaget att göra. Stora mängde ytvatten tas in på sommaren och används som värmekälla. Tänk värmeväxling. På vintern däremot är intaget skiftat till 15 m djup, där temperaturen är ca +3°C konstant. I många sjöar är det +4°C, men just här det +3°C, har jag för mig.

      Denna betongrundel kommer ligga kvar, men underhållsbryggan lär vridas 180° så att angöring kan ske från nya bron; ja eller 90°, om man bygger någon ny liten access från land.

      Hoppas dett var ett ytligt litet svar på frågan.

Lämna ett svar till Gunvor Nilsson Avbryt svar

Ange korrekt namn. Kommentarer granskas innan de publiceras.

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *