Varför krypkör Lidingöbanan i Torsvik?

Lilla Lidingöbron21 maj 2025 kl 12.184

De som reser med Lidingöbanan har säkert märkt att tåget går med snigelfart vid brofästet i Torsvik. Detta ger en förlängd restid på cirka 2-3 minuter mellan Ropsten och Torsvik i båda riktningar. Enligt SL beror detta på ett tekniskt fel på banan. Spårvagnarna trafikerar med reducerad hastighet över delar av Lilla Lidingöbron. Prognos saknas för när spårvagnarna åter kan trafikera sträckan med ordinarie hastighet.

Kommentarer

  1. Artikeln svarar faktiskt inte på frågan i titeln.
    Snarare upprepar artikeln information som finns både på skyltarna vid Lidingöbanan och i SL:s app.

    Vad det är för tekniskt fel hade ju varit en intressant fråga för en journalist.

  2. En mycket bra fråga. Är inte SL-vagnarna compatibla med rälsen på den nya lilla bron?
    Kurvradien skiljer sig väl inte så mycket från den gamla järnbron?
    Behövs det nya vagnar för att kunna köra med önskad hastighet?

  3. Jag har hört, att rälsen på bron, är felbyggd, och har förändrat form, så att den sliter på hjulen i kurvorna. Kurvradien vid infarten till Ropsten, är sannolikt för brant, då stationsläget är anpassat till den gamla stålbron. Det verkar inte heller som att tågen använder växlarna på bron (kanske inte fungerar?).De följer samma spår från Torsvik, i stället för att växla in på det södra spåret, som Södra Banan haft som ”normalspår”vid Ropsten.
    Kanske hade det varit bättre, att renovera den gamla bron, vilket var ett alternativ politikerna hade,som alternativ, men man valde att bygga en ny bro.

Kommentera

Ange korrekt namn. Kommentarer granskas innan de publiceras.

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *