
Veckorna innan tågtrafikens avstängning präglas arbetsinsatserna i hela broområdet av både större och mindre kompletteringar, tillsnyggningar samt städning. Utifrån kan man nu bättre uppleva hela brons formspråk.

Fönsteromfattningarna på insidan är nu färdigmålade.

Byggnadens golv tjäras. Här syns också de två frostade skivorna, som är monterade intill dragstagen.

Ett spår fräses i podiets ytterkant. Det ska fyllas med färg.

Där cykeltrafiken delas utanför torget förstärks belysningen...

...med ett par strålkastare.

Mittbarriärens rostfria överliggare är efter veckans slut i stort sett färdigmonterad. Efter inmätning borras här hål för att kunna fästa skruvar vid stöden.

Betongplattorna, som täcker brons kabelrännor, måste ibland kapas i längd...

...för att passas i.

Det provisoriska stödet mellan brogrenen och bropelare 11A skärs i bitar. Man har skurit hål för att fästa kranens kedjor. Kedjorna hålls spända medan en bit av balken skärs loss.

Bitarna lyfts iväg.

Vid mitten av veckan återstår ett antal pålknippen från provisoriska stöd, som ska tas bort.

Samtidigt har dykare skurit av stålen i kassunen 12A...

...och vid veckans slut är kassunen till största delen bortfraktad...

...till Implenias lagerplats.

I gång- och cykelbrons tråg reparerar man gjutskador och förseglar sprickor.

Också i huvudbrons tråg finns gjutskador. Alla reparationer görs noggrant för ett snyggt resultat.

I huvudbrons landfäste/broslutet vid Ropsten har man byggt ett "bord" för inkommande kablar. Eftersom alla brorörelser vid olika väderlek tas upp här, så måste kablarna ha en möjlighet att dras ut eller "krulla ihop sig" utan att skadas. Kabellängderna är dimensionerade för detta på bordet. Notera också, att SL-s krav är, att alla kabelstegar i hela bron måste hålla ett minimiavstånd 50 centimeter från varandra för att inte skapa interferens.

Också i spårbrons landfäste/broslut byggs ett liknande "kabelbord". Lite trängre arbetsmiljö.
Vet du Bo om man kommer kunna nå vindarnas tempel med rullstol?Finns det någon ramp eller sida utan kant?
Ja. Den sida av podiet som vetter mot Ropsten har lägst steg. Där kommer man att göra en ramp av asfalt.