
Delar av MSS-ens formverk rivs, eftersom det sista brospannet fram till blivande brogrenen blir kortare än de övriga. Den komplicerade delen av gång- och cykelbrons tråg har gjutits, och nu förbereds här armering av själva farbanan. Formsättning pågår för resterande del fram till brogrenen. Pelare 11A har gjutits, och vid landfästet Torsvik (13A) har alla nio pålarna under befintliga stålbron borrats ned.

Delar av träformen rivs, och samtidigt demonteras delar av MSS-en. Man bygger om, eftersom nästa brospann blir kortare än de övriga. Den mindre mastpumpen för betong har demonterats och tagits bort. Det räcker i fortsättningen med den stora pumpen.

Träformen (här vägbanan) sågas systematiskt av i sektioner...

...som lyfts bort tillsammans med strövirke, betongslangar med mera. Det är hård blåst och isande kallt.

Man fortsätter att riva trågets sida för att frilägga MSS-ens stålkonstruktion. I fonden ser man samtidigt arbetet med att demontera delar av MSS-en. För att slutföra lanseringen och skjuta ihop de båda formhalvorna behöver man också lyfta bort större fackverk på MSS-en. Lodbrok ska göra lyften, men det måste av säkerhetsskäl göras först när det blåser högst fyra meter per sekund.

Allt trävirke rensas och sorteras.

Likaså demonteras och rengörs MSS-ens alla mindre delar.

För gång- och cykelbron avancerar arbetet med brädform för tråget ända fram till brogrenen.

Närmast landfästet Islinge hamnväg byggs form för gång- och cykelbrons farbana...

...liksom för det torg som planeras. Till torget ska...

. ..."vindarnas tempel" flyttas. Här förbereder man nu flytten.

Under måndagen gjuts bropelaren 11A.

Och vid blivande landfästet Torsvik borras den sista pålen ned. Under befintliga stålbron har man borrat ned nio pålar. För att få plats med borriggen har man skarvat flera pålar med tremeterslängder, bland andra denna sista.

På bron fortsätter montering av kantbalkar. Man har snart monterat den första "balkongen".
Tack för denna mycket bra artikel serie om vår nya bro👍
Tack för all information som du har delat med dig under hela byggprocessen.
Jag är helt imponerad av alla dina bilder och reportage Bo ! Bilderna är både vackra och enormt instruktiva och borde leda till en bok för blivande brobyggare, som dock även borde kunna avnjutas av oss ” vanliga medborgare” för din insats är helt enorm och har ju ett mycket stort pedagogiskt värde och på sikt ett historiskt värde även för oss, som inte är Lidingöbor, så TACK!
Mvh Lars Ragnar
Jag kan bara hålla med. Ett tidsdokument och en levande intruktionsbok på hur man bygger en bro. Till det är bilderna mycket vackra. En bok är på gång. Både Implenia och Lidingö stad har lovat att köpa del av upplagan och på så sätt säkra tryckkostnaden. Men bron måste bli klar först. Sedan gäller det att välja ut de bästa bilderna av de drygt 2000 bilder som publicerats om ett och ett halvt år. Bosse har nog mångdubbelt fler som vi inte har fått se.
Som vanligt är det verkligen roligt att få ta del av det här enorma arbetet. Det jag undrar över är om det skett några missöden? Berätta gärna. Tack.