När får vi laddstolpar?

Debatt16 november 2022 kl 04.333

Jag har nu tröttnat på bränslet som har kostat över 22 kr och för diesel 28 kr. Idag är 33% av nybilsförsäljningen är rena elbilar, billigaste elbilen jag sett nu är 330 000 kr så de börjar komma ner i pris äntligen. Och jag läser nu att i oktober och november har det varit minuspris för el under natten för vissa timmar.  Bra att ladda då med andra ord!

Nya regeringen ger 1,5 Mdr kr i bidrag för laddstolpar i 3 år. Kan inte kommunen ansöka om bidrag för oss som parkerar under natten på Lidingö stads gator och parkeringar? Men framför allt, att kommunen lägger en plan för när laddstolpar kommer så jag vet när jag kan göra det rätta, köpa en elbil! Det är ju bara så enkelt att vi som bor i lägenheter måste parkera på gatan oftast. Idag kan vi inte köpa elbil för det saknas laddstolpar!

Vi som parkerar på gatan måste få veta i god tid, läs år i förväg, när kommunen ska införa laddstolpar för just mitt närområde så vi kan planera nästa bilinköp.  

Stockholms kommun säger att stadens alla gator och trottoarer ska ha laddstolpar år 2030 och deras parkeringshus redan 2023. Varför ska Lidingö vara sämre?

Michael Karlsson

Kommentarer

  1. https://www.lidingonyheter.se/lidingo-maste-vara-solidariska-och-bygga-sol-och-vindkraft/
    Nu är vintern här och priserna på el och fjärrvärme ökar kraftigt- men BENSINPRISET SJUNKER-UTAN STATLIGA SUBVENTIONER ! I dag skriver DN att Teslas laddpris f.n.ligger runt 5.50 kronor/kwh. Det blir c:a 11 kronor/mil vilket är samma kostnad som för en bensinbil som drar 0,5 liter/mil.
    Bensin finns överallt men laddningen med el skapar många problem. I ett läge med en skrämmande elbrist varför skall skattepengar betala laddstolpar ? Bromsa omställningen och att rädda Sveriges ekonomi för då kriget i Ukraina är slut kommer energipriserna att sjunka drastiskt och vi kan snabbt bli världsledande i omställningen till el !

  2. Jag uppfattar att insändarförfattaren inte efterfrågar snabbladdare, utan vill ha laddmöjlighet då bilen parkeras under natten. Det rörliga priset på det är som sämst en tredjedel av exemplet med teslas snabbladdning.
    Dessutom, en elbil i samma storleksklass som en bensinbil som drar 0,5 liter drar inte 2 kWh/mil utan snarare 1,4. Med publik långsamladdning blir det en milkostnad under 5 kronor.

  3. Sant är jag efterfrågade just laddstolpar där man bor dvs parkerar över natten. Och i höst har det varit minus priser vissa timmar under natten för vårt elområde.
    Sant är att snabbladdare kommer kosta mer per Kw. Bensinstationer och andra tar den rollen och kommer ta mer betalt. Men där tankar man bara då man är ute på långresor. De flesta bilresor är korta, för shopping och jobbet.

    Viktigast för priset är att hantera det faktiska monopol som uppstår där man bor. Jag kan ju inte parkera 5km längre bort för dem laddstolpen är billigare för min nattparkering och laddning. Det är det viktigaste uppdraget kommunen har för oss som parkerar vid kommunens trottoarer.

    Viktigast är

Kommentera

Ange korrekt namn. Kommentarer granskas innan de publiceras.

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *