
På tisdagsförmiddagen började man lösgöra/skära av den del av gamla stålbron, som måste tas bort för att bereda plats för fundament till den nya bron. Och klockan 13.00 lyftes hela stålkonstruktionen bort av Lodbrok.


På tisdagsförmiddagen ser brokonstruktionen intakt ut på håll. Men man ser skärbrännarens låga.


En mindre del av bron skärs först av.


Hela brokonstruktionen, som ska lyftas, förankras med kraftiga vajrar. Vajrarna spänns därefter.


Den sista stålbalken, som håller kvar konstruktionen, skärs av. Ett skarpt ljud hörs, och brodelen rör sig några centimeter.


Exakt klockan 13.00 lyfts den snart 100-åriga brodelen försiktigt upp och ut av Lodbrok.


Arbetslaget är snabbt på plats för att svetsa samman nya räcken.


Och en fri yta finns nu för det fortsatta bygget av fundament till den nya bron.


Slutligen en unik bild. Sent på måndag eftermiddag, några timmar innan den temporära brodelen öppnades (se tidigare reportage) togs denna sista bild på den intakta bron, medan man fortfarande fick gå och cykla hela vägen på gamla stålbron.
Märkligt att en helt igenom intakt bro med ett knappt decennium av eftersatt underhåll måste rivas för att ge plats åt en ny bro som inte har mer kapacitet för olika fordonstyper i hastighetsintervallet 5-50 km/h. Att spårvagnar kan mötas på sträckan 850 meter är helt irrelevant sett till spårkonfiguration på resten av spårvägen Ropsten – Gåshaga