Arbeten vid brofästen

Nu pågår broarbeten hela vägen från Lidingö till Ropsten. Närmast i bild skymtar landfästet vid Islinge Hamnväg (fundament tolv). Den färdiga bropelaren är nummer elva. Sedan ligger fyra kassuner i rad, där den stora kassunen är den blivande brogrenen, nummer tio. Arbeten pågår nu också i kassunerna nio, åtta och sju (längst bort i bild).
Lilla Lidingöbron16 mars 2021 kl 05.294

Veckans reportage berättar om pågående arbeten utmed hela brosträckan. Då tidigare reportage inriktats på vad som händer i MSS-en ligger nu koncentration på arbeten från Islinge Hamnväg i riktning mot MSS-en, från luften och från den långa flytbryggan. Vyer som allmänheten annars har svårt att ta del av. Inom kort kommer flera gjutningar att utföras.


Ingångsbild. Nu pågår broarbeten hela vägen från Lidingö till Ropsten. Närmast i bild skymtar landfästet vid Islinge Hamnväg (fundament tolv). Den färdiga bropelaren är nummer elva. Sedan ligger fyra kassuner i rad, där den stora kassunen är den blivande brogrenen, nummer tio. Arbeten pågår nu också i kassunerna nio, åtta och sju (längst bort i bild).

Vid landfästet Islinge Hamnväg är monoliterna ett och tre färdiggjutna. Monolit nummer två har armerats och formsatts. Klart för gjutning.

I den stora kassunen fundament tio (blivande brofästet) pågår armering.

En timme efter flygbilden (fundament tio) kan man också ana förberedelser för armering av en kraftig bropelare.

I kassunerna nio och åtta har man tömt ut vatten, och förberedelser görs för att skära av pålarna. Här kassun nio.

Kassunerna nås lätt med båt. Haris (till vänster i bild) och Mohamed arbetar bland annat med att säkra gångförbindelse också från den långa flytbryggan. Förbindelsen är ännu inte säkrad vid kassun nio, så fotografen får stanna på flytbryggan.

Kassun åtta.

Vid kassun åtta är gångförbindelsen fram till själva kassunen säkrad. Det är en mäktig syn.

Fundamentet nummer sju är det sista fundamentet, som ska matas med betong från Islinge Hamnväg.

Armering av plattan går snabbt. Bropelarens form syns också.

Ombord på MSS-en. Montering av vajrar för efterspänning pågår. I övrigt sista kompletteringar och städning inför gjutning av tråget.

Peabs arbetsledare John Harlén leder arbetet vid Ropsten med Stockholms stads anslutning till Lilla Lidingöbron. Det påldäck som nu armeras (pålarnas avslut syns under armeringen) är temporärt och ska ansluta till påldäcket över vatten.  Pålarna i vatten har yttre skydd av PE-plast (inte bärande funktion). Innanför kommer ett lager skyddsbetong och innanför detta en påle av stål (bärande funktion). Denna påle fylls med betong. De stål som sticker upp är dragstag av stål. Stagen är nedborrade upp till fem meter i berggrunden och fästa med injekteringsbruk.

Det temporära däcket får tjockleken 70 cm (ungefär nuvarande formväggar i bild). Därefter byggs väggar runtom med en höjd, som ansluter till befintligt spår för Lidingöbanan. Konstruktionen fylls med kross/makadam som underlag till spår. Spåren svänger således i en s-kurva från Ropstens station till Lilla Lidingöbron. Armeringsarbetet går snabbt, och det är snart dags för gjutning.

Kommentarer

  1. Har skrivit det förut, men det är värt att upprepas. Tycker att du är värd ett mycket stort tack från oss alla lidingöbor för dina fina reportage med bilder och förklarande text. Fantastiskt roligt och intressant att få följa utvecklingen hos brobygget steg för steg. Också fantastiskt roligt att det kommer att sammanställas i en bok. Jag ställer mig i kö för att inhandla ett eller två exemplar.

  2. Initierad, informativ, intresseväckande och imponerande skildring i text och bild av detta stora infrastrukturprojekt som berör alla lidingöbor. TACK!

  3. Fantastiskt kul att se denna bro växa fram!

    Extra intressant är att man ser och förstår vilka svårigheter som uppkommer. Ofta skyler man över sånt – men att våga visa även det tyder på både kunnande och ärlighet! Tummen upp för er :-)!!

Kommentera

Ange korrekt namn. Kommentarer granskas innan de publiceras.

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *