Alla Lidingös barn har rätt till en skolundervisning av högsta kvalitet där varje barn når sin fulla potential. För med den bästa starten i livet öppnas dörrarna till framtiden!
Lidingös skolor håller en hög kvalitet. Men också Lidingös förskolor, skolor och gymnasier påverkas av 1990-talets kommunalisering, avregleringar och målstyrningsideal som ersatte den tidigare statligt regelstyrda, svenska kunskapsskolan.
För att alla svenska barns ska få den bästa starten i livet återgår nu Sverige, under skolminister Lotta Edholms ledning, till svensk skolas grunder. Svensk skola ska återigen få lagstadgade, enhetliga kvalitetskrav som gäller oavsett vilken kommun skolan ligger i eller om det är en kommunal eller fristående skola.
Vår Liberala skolminister har i rasande fart arbetat för att återupprätta den svenska kunskapsskolan. På tisdag, den 27 maj kl 18.00 i Lidingö stadshus, kommer hon att möta Lidingöborna, berätta om vad som är gjort, vad som är på gång och svara på frågor.
Några exempel på skolministerns initiativ:
- Tillgång till läromedel och till labbutrustning är reglerad i lag sedan hösten 2024
- Tillgång till bemannade skolbibliotek är reglerat i lag och gäller från höstterminen 2025
- Lärarnas undervisningstid blir återigen tydligt reglerad, inklusive tid till för- och efterarbete, från höstterminen 2027enligt regeringens förslag
- Elevhälsan och en elevhälsogaranti reglerad i lag, utreds just nu
- Även halvklassundervisning i matematik och svenska på lågstadiet samt förstärkningsundervisning föreslås bli reglerat
- En nationell skolpengsnorm tas fram där friskolor inte längre blir överkompenserade
- Regeringen utreder ett maxtak för barngruppernas storlek i förskolan
- Även maxtak på klasstorlekar, rätt till hjälpklasser och till labbsalar finns på skolministerns agenda
Sedan 90-talet har Sverige ett friskolesystem som har gett svenska elever en valfrihet som inte fanns tidigare. Men lärdomarna under de trettio år som gått är att systemet behöver renoveras. Osunda drivkrafter inom friskolesektorn har lett till lägre lärartäthet, sämre tillgång till skolbibliotek och större problem med betygsinflation samtidigt som många friskolor tagit ut stora vinster.
Några exempel på skolministerns initiativ:
- Införa vinststopp i flera olika fall
- Motverka betygsinflationen genom tydligare koppling till nationella prov
- Mer resurser till Skolinspektionen för kontroll och oanmälda besök
- Offentlighetsprincip för friskolor finns på skolministerns agenda
Nu återgår vi till grunderna, återupprättar den svenska kunskapsskolan och ger varje barn den bästa starten i livet!