Stationshus på Lidingöbanan: Baggeby

Första tåg på nyanlagda dubbelspåret 1949 anländer från Stockholm till Baggeby.
Historia28 juni 2020 kl 06.022
Bara du som prenumererar får:
• Över 5000 artiklar i arkivet
• Alla reportage
• Alla tester (kräftor, semlor, restauranger)
• Bildrebusjakten 1 gång/månad
• Dryckesguiden 1 gång/månad
• Bopriser 1 gång/månad
• Nyhetsbrev 1 gång/månad
Du stödjer Lidingös lokala dagstidning med oberoende journalistik
Läs denna artikel gratis!
... och du får 5000 andra artiklar också!
Prenumerera från
29 kr/månad
Första månaden gratis!
Ingen bidningstid
Klicka här
Du stödjer Lidingös lokala dagstidning med oberoende journalistik
En månad i taget
29 kr/månad
Ingen bindningstid
Första månaden gratis!
Årsprenumeration
295 kr/år
(24:50/månad)
(Ord pris 345 kr/år)
Ingen bindningstid
Första månaden gratis!
En dag
49 kr/dag
Engångsbetalning (kort eller Swish)
Har du redan ett konto?

Kommentarer

  1. Det står att ”Från Baggeby till AGA anlades dubbelspår redan 1949 och Södra Lidingöbanan blev under ett tiotal år landets enda järnväg som hade högertrafik.”
    Hur var det med högertrafiken egentligen? Jag har under alla de 50 år jag bott på ön undrat och förgäves frågat, varför banan har både höger- och vänstertrafik – jag tror idag ungefär fifty-fifty på stationerna? Detta måste vara unikt, men hur har det uppstått och finns det någon fördel med det?
    I varje fall skapar det problem om man inte vet på vilken perrong man ska ställa sig!

  2. Det är inte ens fifty-fifty.
    Från Ropsten är det högertrafik till Högberga.
    Därefter blir det lite konstigt. Högberga – vänster, Brevik – höger, Käppala, Gåshaga och Gåshaga Brygga – -vänster.
    Ingen logik. Kan någon förklara varför?

Lämna ett svar till Björn Wedholm Avbryt svar

Ange korrekt namn. Kommentarer granskas innan de publiceras.

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *