Nytt område när Lilla Lidingöbron är klar

Brotorget kallas det som tidigare hetat Brogrenen i Lidingö stads planering.
Lidingö30 oktober 2020 kl 06.3411
Bara du som prenumererar får:
• Över 5000 artiklar i arkivet
• Alla reportage
• Alla tester (kräftor, semlor, restauranger)
• Bildrebusjakten 1 gång/månad
• Dryckesguiden 1 gång/månad
• Bopriser 1 gång/månad
• Nyhetsbrev 1 gång/månad
Du stödjer Lidingös lokala dagstidning med oberoende journalistik
Läs denna artikel gratis!
... och du får 5000 andra artiklar också!
Prenumerera från
29 kr/månad
Första månaden gratis!
Ingen bidningstid
Klicka här
Du stödjer Lidingös lokala dagstidning med oberoende journalistik
En månad i taget
29 kr/månad
Ingen bindningstid
Första månaden gratis!
Årsprenumeration
295 kr/år
(24:50/månad)
(Ord pris 345 kr/år)
Ingen bindningstid
Första månaden gratis!
En dag
49 kr/dag
Engångsbetalning (kort eller Swish)
Har du redan ett konto?

Kommentarer

  1. Till och från Lidingö finns fem kategorier passager:
    1. Vägfordon med tillåten hastighet ÖVER 50 km/h.
    2. Motordrivna två-till fyrhjulingar i hastigheter 25-45 Km/h. Hit räknas även elcyklar, elsparkcykel som framförs över laglig hastighet (20 km/h).
    3. Snabbgående muskeldrivna fordon över 30 km/h. Dessa fordon saknar oftast både belysning och ringklocka.
    4. Gående, permobiler och trampfordon under 20 km/h.
    5. Spårtrafik.

    Dessa 5 kategorier har olika krav på säkerhetsanordningar, speciellt på bro.
    Hur är det tänkt att framtida två broar ska klara dessa fyra kategorier. Behövs det inte tre trafikseparerade broar, d.v.s att den gamla järnvägsbron tar hand om kategori 2 och 3?

  2. Inte ett ord om det viktigaste som är infartsparkering !
    Eftersom vi är totalt motarbetade av Stockholm måste vi lösa detta själva och då är egen infartsparkering nödvändig.
    ALTERNATIV 1: Jag har tidigare föreslagit att området närmast brofästet på norra sidan skall bli infartsparkering som samtidigt kan utnyttjas av de verksamheter som beskrivs.
    ALTERNATIV 2: Använd mittremsan mellan Norra Kungsvägen och Islinge Hamnväg som snedparkering. Då måste cykelbanorna i båda riktningarna läggas på den västra sidan av Islinge Hamnväg. Då blir det en naturlig anslutning till Lilla Lidingöbron. Gångvägen blir längs stranden.

    Nu gäller det att använda sunt förnuft och inte låta tekniker och experter dra iväg med dyra lösningar som inte är bättre.

    1. Att lägga parkeringar på attraktiva platser som nära vatten känns fel. Detta skulle dessutom kräva att alla bilister måste åka till ett ”hörn” av ön vilket medför mer trafikbelastning runt parkeringen.
      Bättre att ha infartsparkering mer centralt på ön för att öka tillgängligheten och använda mindre attraktiv mark.

      1. På södra ön har man ju jätteparkeringen vid Bodals station och hoppar på tåget. Norra ön har bara en liten parkering vid Grenstigen. Vad man än bygger för verksamhet behövs det parkeringsplatser och då måste man ta möjligheten att korta gångavståndet till Ropsten. Jag vet att den lösningen är efterfrågad. Infarten skall läggas så nära slänten längs Islinge Hamnväg som möjligt för att inte påverka park och gångstråk vid vattnet.

  3. Jag måste lägga till cyklar. Förstår inte hur du kunde missa det. De flesta cyklar som åker över bron har både ringklocka och belysning. Finns inte en cyklist med självrespekt som saknar dessa båda.

    1. Cyklar som trampas i hastigheter 5-25 km/h kallar jag för trampfordon. Under 5 km/h kan ekipaget framföras gående. Om gående med ledd cykel ska kallas fotgängare är osäkert men alla alternativ tillhör kategori 4. Jag har utgått från säkerhetskriterier för kategorier. Spårvagn nr 5 kräver definitivt trafikseparerad passage. Hur de andra ska samsas på två broar förstår jag inte. Därför bör landmärket, den speciella bågbron, behållas!

  4. Bravo Lidingöpolitiker!
    Ljuvligt att läsa hur ni och förvaltningen tänker – att levandegöra denna plats, men rekreation, boardwalk, ev marina, aktiviteter, näringsverksamhet, trappor, stråk, vattenkontakt, kanske bad.
    Mycket fint!
    Med lite ansträngning kan en tråkig plats bli sprudlande.

  5. Helt rätt med promenadområden och café/restaurang mm. Absolut inte förstöra ett attraktivt läge vid vattnet med parkering!

  6. Jag tycker man ska titta på hur man anlade i lindhagen, publika bryggor och viloplatser med stolar. Härliga restauranger och glasskiosk. Jättemysigt och så kan det bli även här.

  7. Jag blir missmodig då jag ser alla bakåtsträvare som har blockerat en vettig kommunalpolitik i 40 år. Vi måste tänka på alla aktiva som skall ta sig till Ropsten och sina jobb. Dalenum är ett skräckexempel på hur man skändat Lidingös byggnadskultur. Nu föreslår bakåtsträvarna att det bara skall bli park vid Lidingöbroarna. Så kommer det inte att bli och utan parkeringsplatser blir det inga verksamheter , restauranger och cafeér ! Det finns förutsättningar för att alla skall bli nöjda.

Lämna ett svar till Gunvor Nilsson Avbryt svar

Ange korrekt namn. Kommentarer granskas innan de publiceras.

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *