Motion om att justera trängselskatten i Ropsten

Motion i riksdagen om att göra det lättare för Lidingöborna att hämta och lämna i Ropsten.
Stad & Politik5 oktober 2020 kl 07.025
Bara du som prenumererar får:
• Över 5000 artiklar i arkivet
• Alla reportage
• Alla tester (kräftor, semlor, restauranger)
• Bildrebusjakten 1 gång/månad
• Dryckesguiden 1 gång/månad
• Bopriser 1 gång/månad
• Nyhetsbrev 1 gång/månad
Du stödjer Lidingös lokala dagstidning med oberoende journalistik
Läs denna artikel gratis!
... och du får 5000 andra artiklar också!
Prenumerera från
29 kr/månad
Första månaden gratis!
Ingen bidningstid
Klicka här
Du stödjer Lidingös lokala dagstidning med oberoende journalistik
En månad i taget
29 kr/månad
Ingen bindningstid
Första månaden gratis!
Årsprenumeration
295 kr/år
(24:50/månad)
(Ord pris 345 kr/år)
Ingen bindningstid
Första månaden gratis!
En dag
49 kr/dag
Engångsbetalning (kort eller Swish)
Har du redan ett konto?

Kommentarer

  1. Nu håller jag tummarna för detta har jag väntat länge på att vi på ett vettigt sätt skulle komma Ropsten t o r för hämtning och lämning

  2. Artikeln om att få trängselskatten till Ropsten omprövad var en total överraskning och en riktig knäpp på näsan till våra kommunalråd.
    Carl-Johan Schiller lovade storslaget att stoppa trängselskatten för att hämta och lämna passagerare vid trafikknutpunkten i Ropsten. https://www.lidingosidan.se/debatt/debatt-ta-bort-trangselskatten-vid-ropsten-sager-kd/ Han gjorde dock ett jättemisstag genom att missa sista dag för överklagande.

    Då den värsta kritiken lagt sig meddelade han att kommunen inte längre driver frågan. Nu kommer den nya lilla Lidingöbron och samtidigt fortsätter parkeringsplatserna i Ropsten att minska och parkeringsavgifterna tillsammans med trängselskatten gör att kostnaderna blir orimliga. Jag har länge krävt att det skall projekteras för en infartsparkering vid norra brofästet vid Lilla Lidingöbron som snart är användbar för gående och cyklister. Implenia får maka på sig för resterande arbeten. Lidingöpolitikerna gör ingenting samtidigt som de ser den enorma exploateringen på Ropstensidan. Det är direkt pinsamt.

    Schiller lovade också storslaget att sabotaget mot träden nedanför Ravinen 22 skulle medföra polisutredning och miljonkrav. Polisen lade direkt ner polisanmälan som återupptogs sedan det blivit kraftig opinion bland Lidingöborna. Polisen har inte gjort någonting åt utredningen utan väntar bara på ett lämpligt tillfälle att slutligt lägga ner den. Schiller har inte agerat för att aktivera polisen och miljonskadestånden.

    Nu är man på väg att göra samma svek beträffande kravet på egna områdespoliser efter sommarens grova brott. Kommunalråden är inte beredda att ta till kraftåtgärder för att tvinga polisledningen att ställa upp på Lidingöbornas krav och behov. Polisledningen har sedan 2015 dikterat samarbetsavtalen och kommunalråden har inte förstått att de blivit lurade. Nu har vi en möjlighet som aldrig kommer igen men redan vid kommunalrådens webbdebatt var det klart att man tänkte överlåta dimensionering och placering till polisledningen ”eftersom kommunen har begränsade möjligheter att påverka statlig verksamhet.”Det är patetiskt att kommunalråden viker sig utan strid! Medborgarna har gett upp och orkar inte engagera sig.

    Det går inte att styra land, regioner och kommuner genom att fördela pengar. På Lidingö behöver vi nu moraliska och etiska kommunalråd som vågar sticka ut hakan, ta ledartröjan och driva ovanstående projekt till framgång. Det är oerhört pinsamt att riksdagsmän utan förankring på Lidingö försöker lösa problem som våra egna kommunalråd inte lyckats lösa!

    Anders Bergstedt
    Debattör

  3. Vad kul och välkommet att fler och särskilt Centerpartister nu sluter upp!

  4. Utmärkt initiativ som väl de flesta partier på ön står bakom ! Våra föreningar som representerar en stor del av de boende på ön har har också kämpat mot denna orimliga skatt som varje gång i högtrafik kostar 2 x 45 kr för att åka 100m för att hämta någon vid T-banan eller tanka på Shellmacken (dyraste bensinen i Sverige!).

    Nya parkeringsutrymmen kan också skapas eftersom shoppingcentrat i södra Ropsten planeras att minska väsentligt och ersättas med digital handel.
    Även många närboende stockholmare drabbas idag av skatten när de svänger in vid Ropsten för att hämta vid T-banan eller tanka.

Lämna ett svar till Anders Bergstedt Avbryt svar

Ange korrekt namn. Kommentarer granskas innan de publiceras.

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *