Gång- och cykelbron öppnar våren 2022

Ny plats för Vindarnas tempel vid islinge Hamnväg.
Lilla Lidingöbron17 maj 2021 kl 04.318

På kommunstyrelsens sammanträde i förra veckan framkom att delar av arbetet med Lilla Lidingöbron är försenat på grund av coronapandemin. Invigning av gång- och cykeldelen av bron var planerad till i höst. Nu är invigningen senarelagd till första kvartalet 2022.

Det är osäkert om detta kommer att påverka hela brobygget, eller om tågen kan börja rulla över bron i december 2022, som det är tänkt. Gamla järnbron kommer att finnas kvar under hela byggtiden.

Kommunstyrelsen har tagit ett investeringsbeslut för Lidingö brostrand, det vill säga där bron ansluter till Islinge Hamnväg på Lidingö. Som vi tidigare kunnat berätta kommer den gamla väntkuren vid Brogrenen, det så kallade "Vindarnas tempel" att flyttas till brostranden.

Kommentarer

  1. Ett märkligt avtal mellan beställare och utförare om parter kan använda sjukdom som skäl att senarelägga genomförande av beslutad tidplan.
    Här behöver en grävande journalist med kompetens inom entreprenadjuridik undersöka vem som inte förstår sitt uppdrag. Kommunstyrelsen är kanske förd bakom ljuset.

    1. Hej Paul. Jag tror en pandemi av detta slag inte riktigt kan jämföras med, slarvigt uttryckt, vanlig sjukdom. Dvs om det har drabbat entreprenören i fråga. Även många materialleveranser inom bygg- och anläggningsbranschen har försenats kraftigt på grund av pandemin som drabbat hela världen. Faktum är också att i våra svenska standardavtal AB och ABT finns kapitel och paragrafer som kan ge entreprenören rätt till tidsförlängning vid en epidemi/pandemi.

  2. Så trevligt!
    Vore spännande att se hur Implenias nuvarande område skulle kunna utvecklas, och en eventuell strandpromenad eller marina anläggas.

    Platsen kring Brogrenens väntkur väcker en önskan om någon typ av servering. Hoppas någon entreprenör tillåts möjliggöra det.

    Vidare borde för övrigt platsen, inklusive stora bron och dess ramper, göras mindre betonggrå – dvs det vore trevligt om staden kunde plantera fler träd på platsen, samt även buskar och även murgröna på själva betongrampen på stora bron med hjälpa av stålnät eller liknande – det vore trevligare att mötas av en blommande vintergrön vägg för den som kommer cyklande på bron, än av en från betongvägg. Det skulle vara bättre för stadens image, om inte annat.

    Man bör även framledes i sådan planering tänka specifikt på att uttalat gynna bisamhällen med den typ av växtlighet som gynnar dem speciellt mycket. Detta resonemang kommer i framtiden blir extremt vanligt; lika bra att vi förbereder oss på det.

  3. Man blir häpen kring motiven ovan. Försenad ett halvår helt enkelt för att vi har en pandemi?

    Det har längs hela arbetet pratats om att det löpt enligt plan och framfart redovisats.

    Vad är det i pandemin som gjort att bron blivit sen? Jag skulle snarare se det som att bron bör vara klar tidigare pga pandemin.

    Nu blir jag nyfiken hur upphandlande enhet på kommunen skrivit avtalet. Förseningar brukar ju innebära enorma böter så det aktar sig leverantörerna för.

  4. En investering av detta slag är ju något som en kommun ytterst sällan gör (när gjorde Lidingö det senast?) Vi kanske därför inte ska förvänta oss att just Lidingö sitter på en unik upphandlings- och förhandlingskompetens och erfarenhet från just detta. Att då väsentliga klausuler som committad tidplan och ansvarsmatris, förseningsviten, specifika force majeure scenarior mm inte är fulländade är kanske inte så konstigt.
    Det kan förstås vara så att viktiga komponenter har fått en betydligt längre ledtid.
    Men då gäller det att avtalet är kristallklart kring vem som bär ansvaret för materialanskaffningen – inte ovanligt i entreprenader att det är beställarens ansvar. Är det entreprenörens ansvar, ja då borde ett saftigt förseningsvite komma.

    1. Hej,
      Jag har som konsult hjälpt kommuner i liknande storlek och sort med upphandlingar av denna storlek. Ofta sitter kommunen på unik kompetens och framförallt erfarenhet då upphandling är en väsentlig del i kommunens verksamhet. Både driftavtal och investeringsavtal ingås ofta.

      Källenfors har ju profilerat sig som en peson som har ordning på ekonomin och då tänker jag att en stor del i det är relationen med entreprenörer.

      I detta fall är vi invånare kunderna som drabbas och då är jag övertygad om att de inte vill stå med hundhuvudet när det ska redovisas varför utlovade uttalande.

      Se ex Carl-Johan Schiller “– Lilla Lidingöbron kommer allt närmare att bli klar och under 2021 kommer cykelbanan på den nya bron att öppna. ”

      https://www.lidingonyheter.se/fokus-pa-trygghet-och-framkomlighet-i-budget-for-2021/

      1. Är en viss skillnad på att upphandla varor och tjänster för vardagsbehov (där har de säkert stor erfarenhet – borde de ha med tanke på verksamheten) och sällaninvesteringar av detta slag. Så UNIK kompetens inom området är jag mycket tveksam till.
        Kanske har de rätt teoretisk grund (?), men då kommunen inte byggt någon bro av detta slag de senaste 60+ åren har jag svårt att se att det finns någon praktisk erfarenhet. Men det lär ju visa sig när ansvariga presenterar hur förseningar, och de merkostnader det innebär, reglerats i avtalet. Implenia och dess underentreprenörer har ju haft ett år på sig att finna korrigerande åtgärder. Force Majeure är det ju inte.

  5. Tack Anders Carlbom för din klargörande kommentar.

    Att en pandemi (med bl.a. restriktioner kring resor och möjligheten att samla många människor) och som vi inte sett maken till sedan Spanska sjukan för 100 år sedan, även kan påverka ett stort brobygge (som bl.a. innehåller leveranser från utlandet) torde nog stå klart för de flesta klarsynta människor. Jag är imponerad över att brobygget har kunnat pågå så pass ostört trots pandemin! Stort tack till alla inblandade parter!

Lämna ett svar till paul matell Avbryt svar

Ange korrekt namn. Kommentarer granskas innan de publiceras.

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *