Lidingövarvet – byggde Kreugers Svalan

Kreugers legendariska ”Svalan” var god för över 52 knop. De två besättningsmännen i den förliga sittbrunnen fick klara sig utan vindruta. Den ene av dem var Kreugers privatchaufför Carl Norell.
Historia12 maj 2019 kl 06.02

Lidingö – Varvet runt del 8

Ingen stad av Lidingös storlek har haft så många småbåtsvarv utmed sina stränder. Det går att spåra ungefär ett tiotal båtvarv som tillverkade nya båtar, men fler kan ha funnits. Ett av de största varven är AB Lidingövarvet i Islingeviken.

Varvet såg dagens ljus i Torsvik och övertogs 1909 av civilingenjör G Liedberg som utvecklade det till att omfatta främst reparationer av båtar och motorer. Varvet flyttade 1919 till Ängshyddan vid Sticklingestranden, där en större mekanisk verkstad uppfördes och även en hall för båtbyggeri. Det var stora luftiga hallar, i vilka man varje vinter förvarade runt 130 båtar.

Varvet byggde många vackra båtar i trä och beställare var välbeställda direktörer och företagsledare, till exempel direktör Bonnier och Ivar Kreuger. Lidingö Tidning beskriver 1932 att man då bland annat byggde tre båtar; en till major E Ahlström, en större tullbåt, samt en båt till Ivar Kreuger.

Med lite olika intervaller byggde varvet även Neptunkryssare i trä. Det är en vacker välseglande entypsbåt med måtten 9,00 x 1,92. Den ritades av Lage Eklund och den första Neptunkryssaren byggdes 1938. Än i dag byggs de i enstaka exemplar, men numera företrädesvis i plast. Klassen är fortfarande livaktig med många deltagande båtar i Neptunkryssarpokalen och SM. På 1940-talet bygges flera Neptunkryssare på Lidingövarvet, den första 1942 samt därefter några stycken 1944 och 1949.

Den senast byggda Neptunkryssaren i trä, Diva, är byggd i mahogny 1974, dock ej på Lidingövarvet.
Hon är väl bibehållen men har inte seglats på 30 år.

Kreugers legendariska ”Svalan”

Den mest omtalade båten av varvets nybyggen är troligen Ivar Kreugers ”Svalan”.

Ivar Kreuger önskade sig en snabbgående båt som skulle ta sig från hemmahamnen på Norra Djurgården till hans sommarhus vid Kanholmsfjärden, en sträcka på 28 distansminuter inom en timme. Året var 1928. Uppdraget att konstruera båten gick till den erkänt skicklige konstruktören Ruben Östlund. I förutsättningarna ingick att båten skulle kunna nå en toppfart på minst 50 knop.

Östlund ritade en så kallad 1-stegs hydroplanbåt, som i full fart nästan skulle lätta från vattnet. Därav namnet Svalan. Bygget skedde på Lidingövarvet. Båten fick måtten 11,4 x 2,6 x 1,0 meter och ett deplacement på 4,9 ton. Svalan byggdes helt i hondurasmahogny på ekspant. Motorn var en amerikansk flygplansmotor, en jättestor, nästan två meter lång V12:a som utvecklade hela 500 hk. Denna motor gav båten en toppfart på 46 knop, men det nöjde sig Kreuger inte med.

En ny motor av samma fabrikat beställdes och installerades året därefter, nu med en effekt på 650 hk. Den motorn gav båten en toppfart på hela 52,3 knop, vilket Kreuger var nöjd med. Bensintanken rymde 1 000 liter och motorn drog cirka 175 lit/timme.

Båten framfördes inte av Kreuger själv utan krävde två mans besättning. Dessa satt i en liten sittbrunn i den främre delen av däcket. Den sittbrunnen var inte försedd med vindruta, en sådan kom till vid senare tidpunkt.

Efter Ivar Kreugers bortgång 1932 försattes både koncernen Kreuger & Toll och Kreugers dödsbo i konkurs. Såväl Kreugerkoncernens samtliga fastigheter och inventariersom Kreugers privata tillgångar världen över fördes över till en konkursförvaltare och såldes. Svalan såldes för en spottstyver, 8 000 kronor, vid en exekutiv auktion. Svalan bytte sedan ägare flera gånger och användes under åren som fritidsbåt. Hon hamnade på 1960-talet hos en familj i Norge. Vid avlastningen på familjens tomt brast lyftstropparna och Svalan föll till marken och bröts sönder i två delar. Därefter höggs båten upp och sagan om Svalan kunde ha varit slut.

Svalan flyger igen

Men hos svenska båtentusiaster levde minnet kvar av den fantastiska Kreugerbåten. Ritningsunderlag och fotografier på båten från leveransen 1928 fanns bevarade på Sjöhistoriska muséet. Finansiering ordnades och en kopia av båten byggdes därefter av Johanssons Båtbyggeri i Holmsund. Den båten visades under stort uppseende på båtmässan i Älvsjö i Stockholm i mars år 2000.

Genom en olyckshändelse vid svetsningsarbeten som pågick intill Svalan under vintern 2000/01 tog båten eld och brann upp. Men skam den som ger sig, ny finansiering ordnades och ytterligare en kopia byggdes och sjösattes. Svalan flyger igen!

Den senast byggda Svalan, fotograferad i juli 2010.
Nybygget är skrovfärdigt.
Nybygget är sjösatt.

Dagens Lidingövarvet
Dagens Lidingövarvet drivs som en marina med hamnplatser, skötsel och vinterförvaring båtar. I slutet av 1980-talet började ett företagskluster av båtföretag växa fram på varvsområdet. Alla företag hade, innan de kom till Lidingövarvet, haft långvariga relationer med varandra. De leddes av personer med starka visioner och entreprenörsanda – och med samma grundsyn på hur man ska driva kvalitetsjobb och skapa spetskompetens. 

Först kom segelmakeriet, som fick ett franchiseavtal med det legendariska North Sails. Sedan följde Hamnen.se & Båtmagasinet, en båtsajt och tidning, Blue Ocean kapell som syr och reparerar kapell, Seal Marin som arbetar med båtelektronik, X-Yachts är återförsäljare för båtar i Norden, Happy Yachting säljer båttillbehör och båtkläder, samt inte minst Nimax Marina säljer Nimbus och andra båtar.

Källor: Lidingö Stadsarkiv. Lidingösidan.se. Lidingövarvet.

Kommentera

Ange korrekt namn. Kommentarer granskas innan de publiceras.

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *