Lätt att få böter när du kör i rondell

Lidingö7 maj 2025 kl 03.461

Att köra i en rondell är en viktig del av trafiken som ofta kan kännas lite utmanande för nya förare. Men med rätt kunskap och lite övning kan du köra säkert och smidigt, annars kan det stå dig dyrt. Böter på mellan 500 kr och 3 000 kr väntar den som gör fel. Här är de vanligaste misstagen:

1. BLINKA UT
Det absolut vanligaste felet i en rondell är att bilister inte ”blinkar ut”, det vill säga blinkar höger när de kör ur cirkulationsplatsen. Att missa högerblinkers rubriceras som ”underlåtenhet att ge tecken”, vilket kostar 500 kronor om trafikpolisen är på det humöret.

Tänk på att det råder väjningsplikt, båda fordonen inne i rondellen har företräde. Det är alltså inte tillåtet att köra in om ett körfält är ledigt, något som många bryter mot.

2. VÄJNINGSPLIKT
När man är på väg in i en rondell har man alltid väjningsplikt för de som redan är inne i cirkulation. Att göra en rivstart och tränga sig in i cirkulationsplatsen kan polisen bedöma som ett brott mot väjningsplikten, vilket kostar 2.000 kronor.

Många rondeller har två körfält och väjningsplikten gäller för båda filerna. Om du stannat och väntar på en lucka för att köra in i rondellen är det alltså inte tillåtet förrän det är fritt i båda körfälten. Det här är ett mycket vanligt missförstånd och kan alltså kosta dig 2.000 kronor om polisen är uppmärksam. Skulle du bryta mot väjningsplikten och det blir en krock är det du som är 100 procent vållande, du eller din försäkring betalar alla skador. Anledningen till att väjningsplikten gäller för båda körfälten är att ett fordon i det inre körfältet bör byta fil till det yttre ganska tidigt innan avfarten börjar – och då ökar förstås riskerna för en krock om ett nytt fordon precis kört in i rondellens yttre fil.

Det finns några ovanliga rondeller i ett par städer där det faktiskt inte råder väjningsplikt. Där gäller regeln att bilarna inne i rondellen måste stanna och släppa in fordonen från påfartsgatan. Ett av de mest kända exemplen av det här slaget är Karlaplan, i Stockholm.

3. BROMSA IN
Aggressiv körning fram till rondellen, där föraren i sista sekund bromsar in, är inte tillåtet. Det kan tolkas som ”underlåtenhet att tydligt visa avsikt att iaktta väjningsplikt”, vilket ger 1.000 kronor i böter.

Mindre rondeller har inte sällan också övergångsställen. När du kör ut ur en rondell kan du hamna ”i baken” på en framförvarande bil som står still och släpper över fotgängare. Var uppmärksam!

4. HÅLL AVSTÅND
Ligger du för nära framförvarande fordon och det blir en sammanstötning finns inga ursäkter – felet ligger alltid hos den bakre föraren som inte haft tillräckligt avstånd för att hinna bromsa. Kör du in i häcken på en annan bil kostar det 2 000 kronor.

5. ÖVERGÅNGSSTÄLLE
Inne i tätorterna kan mindre cirkulationsplatser ha övergångsställen och förutom bilarna måste du alltså även ha koll på fotgängarna. Att inte stanna för gångtrafikant vid obevakat övergångsställe kostar 3 000 kronor i böter. Dyraste ordningsboten av alla i den här gruppen. Tänk också på att det förutom övergångsställe kan finnas en cykelpassage som korsar vägen efter utfarten från cirkulationsplatsen, även då måste bilisterna stanna. Sedan hösten 2014 måste fordon lämna företräde när en cykelpassage korsar utfarten ur en rondell. Den informationen har inte nått alla och det finns stor risk för missförstånd, både hos cyklister och bilister.

Byt från vänsterfil till högerfil i god tid. Men håll koll bakåt, i döda vinkeln.

6. BYTA FIL
Byter du fil inne i en cirkulationsplats och gör detta utan att ta hänsyn (eller upptäcka) ett annat fordon i filen intill – då åker du på 1.000 kronor i böter. Filbyte är bådas ansvar och man får inte hindra någon från att byta fil. Men en cirkulationsplats är i juridisk mening inte en korsning, utan en enkelriktad väg (med en eller två filer). Om ett fordon i vänster fil kör över i höger fil och det blir en sammanstötning är det alltid fordonet i vänsterfilen som är vållande till 100 procent. Flera domar från Högsta Domstolen har slagit fast detta.

7. BUSSFIL
Försöker du spara tid till rondellen genom att smita fram i bussfilen (kollektivkörfält) kan polisen bli riktigt sura. Kostar 500 kronor.

8. GLÖMMA BLINKERS
Du har blinkat höger när du körde ut ur rondellen men glömmer blinkersljuset, som fortsätter att blinka. Om polisen är riktigt petnoga kan det kosta 500 kronor.

I tätorterna kan det bli slagsmål med bussarna i rondellerna. Men tänk på att bussarna måste släppas ut från sina hållplatser. Glömmer du det kostar det 1 000 kronor.

9. HÅLL FARTEN
Att kör för fort är inte tillåtet, det vet alla. Men det är faktiskt också förbjudet att köra extremt sakta, bromsa plötsligt eller hindra andra förare. Kostar 500 kronor.

10. SLÄPP FRAM BUSSEN
Kör du inne i tätort (50 km/h eller lägre) går det inte att slappna av efter fullbordad rondellkörning. Närmar du dig en busshållplats där bussen precis är på väg ut måste du stanna och släppa ut bussen. Missar du det kostar det 1 000 kronor.

Källa: Automotorsport + Chat gpt

Kommentarer

  1. All skyltning och målade vägval försvinner när man kör in i cirkulationsplatsen, bäst är att ligga i höger körfält varvet runt, om krock sker är det alltid den i vänsterfil som är skyldig.

Kommentera

Ange korrekt namn. Kommentarer granskas innan de publiceras.

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *