Laddstolpar för oss som bor i lägenhet

I Lidingö Centrum finns Lidingö stads enda två laddstolpar.
Debatt17 augusti 2022 kl 04.494
Bara du som prenumererar får:
• Över 5000 artiklar i arkivet
• Alla reportage
• Alla tester (kräftor, semlor, restauranger)
• Bildrebusjakten 1 gång/månad
• Dryckesguiden 1 gång/månad
• Bopriser 1 gång/månad
• Nyhetsbrev 1 gång/månad
Du stödjer Lidingös lokala dagstidning med oberoende journalistik
Läs denna artikel gratis!
... och du får 5000 andra artiklar också!
Prenumerera från
29 kr/månad
Första månaden gratis!
Ingen bidningstid
Klicka här
Du stödjer Lidingös lokala dagstidning med oberoende journalistik
En månad i taget
29 kr/månad
Ingen bindningstid
Första månaden gratis!
Årsprenumeration
295 kr/år
(24:50/månad)
(Ord pris 345 kr/år)
Ingen bindningstid
Första månaden gratis!
En dag
49 kr/dag
Engångsbetalning (kort eller Swish)
Har du redan ett konto?
Hyresgästföreningen Lidingö

Kommentarer

  1. Mycket relevanta frågor från HGF Lidingö!

    Innan sommaren drev KD och övriga majoriteten igenom de första publika laddatolparna på Lidingö. De tre första platserna blir vid Vallen, i centrum och Bodals pendlarparkering.

    Den sista är också tänkt att få snabbladdare vilket är bra om man inte har en fast p-plats och pendlarplatserna kan nattetid användas för boende i området då Bodal/Baggeby har många lägenheter.

    Det här är dock bara första steget. Under hösten kommer vi återkomma med nya platser för laddstolpar och då är tanken att vi likt Sthlm stad ska bygga laddstolpar för parkering längs med gatan i bostadsområden.

    Vi vill också sätta solceller på kommunens alla fastigheter och använda elen för att möjliggöra att tex skolpersonal ska kunna ladda på personalparkeringen. Dessa platser på tex Bodal skola ska också nattetid kunna nyttjas av boende för parkering med ladd!

    Carl-Johan Schiller (KD)

  2. Hej, en elstolpes livslängd är grovt överskattad ovan. Redan nu mindre än 10 år efter de första som satts upp byts de ut. Sedan ska man ej bortse från slitage/ förstörelse. Backar en lastbil in i den så får den bytas, antagligen akut då det kan förekomma fara.

    Därmed inte sagt att det inte ska sättas upp. Dock är det grovt underskattade kostnader ovan.

    Är själv djupt involverad och pratat ur egen erfarenhet

    1. Kostnaden för laddstolpe ligger mer på gräva och lägga ner ny elkabel samt förstärka elnätet lokalt. Detta får elinfrastrukturbolagen ta fullt betalt för. Betaldosa på stolpen behövs bytas kanske vart 10 år men mindre del av totala kostnaden. Och visst kan en snöröjare köra ner en stolpe ibland men. Den stora frågan är ju hur förebygger man kraftiga kraftiga prispåslag då det blir en monopolsituation för att ladda på min gata? Jag har svårt att se man parkerar 3km bort för billigare elpris.

  3. Frågan för de styrande partierna kvarstår. CJ Schiller skriver vad som görs lite granna i närtid. Inte om de styrande i kommunen kommer våga att göra som Stockholm, att bestämma sig för att år 2030 ska alla gatuparkeringar ha laddstolpe. Redan 2023 ska Stockholms parkeringshus ha laddning för alla platser. Ingen svår fråga att fundera på, då elbilar idag, 2022, står för 26% av alla nya bilar som köps. Denna omställning till elbilar går snabbare än vad man tror. Men jag som bor i lägenhet vill ju veta en bra bit i förväg när det kommer laddstolpar på min gata så jag kan planera mitt nästa bilköp. Villaägare fixar ju detta själva och får bidrag för laddstolpe tom. Och köper elen billigt på en konkurrensutsatt marknad.
    Förstår de styrande partierna vilket uppdrag de har att dels vara behjälpliga i omställning till elbilar samt undvika för Lidingös innevånare i lägenheter stora påslag för laddpriset? Eller bor ni i villa enbart och inte har reflekterat över detta?

Lämna ett svar till Carl-Johan schiller Avbryt svar

Ange korrekt namn. Kommentarer granskas innan de publiceras.

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *