
– tävlingsförare och radioman
Många Lidingöbor minns säkert den trivsamme CG Hammarlund, som under många år bodde i Brevik i en stor tegelvilla på Trädgårdsvägen 21.
Carl-Gunnar Hammarlund var en skicklig bilförare och han blev tidigt intresserad av tävlingskörning. Han vann Svenska Rallyt 1954 och blev därmed en rikskändis. Det kan vara en förklaring till att Lennart Hyland föreslog honom som programledare för det nya radioprogrammet ”Sveriges Bilradio”.
Populär programledare
Efter andra världskriget hade bilindustrin tagit fart och bilarna blev allt fler, snabbare och farligare. Nu behövdes lagstiftning och upplysning och CG skulle hjälpa till att sprida kunskap genom detta radioprogram. Programmet började sändas 1956 och blev ett av radions mest populära program med sändning varje lördag.
CG Hammarlund blev snabbt en populär programledare för Sveriges Bilradio. Hans hälsningsfras ”Hejsan-hejsan!” gjorde honom välkänd bland svenska folket. Programledaren varvade inslag om trafikvett med musik och intervjuer.

CG Hammarlund hade en karaktäristisk röst som fångade lyssnarnas intresse och hans pedagogiska kunskaper när han förklarade trafikregler blev nästan som en lag för 1950-talets bilister.
Han gjorde sin kanske mest uppmärksammade insats under omläggningen till högertrafik, då vi skulle anpassa oss till kontinentala vanor. CG sände då direkt hela natten när hela Sverige bytte till höger sida i trafiken.
Bilradion var ett av den tidens mest populära radioprogram och det sändes under hela 17 år. När det lades ner 1973 hade CG Hammarlund gjort sammanlagt över 700 program.
Skicklig rallyförare
Han hade tidigare debuterat som rallyförare och vann Svenska rallyt och Midnattssolsrallyt 1954 med Porsche. Med sina Porschebilar var han under flera år närmast oslagbar på de svenska racingbanorna och han vann fyra raka SM-guld under åren 1959–1962. I Karlskoga var han favorit och publiken jublade stort när han på slutrakan körde om sina konkurrenter och då både signalerade med tutan och gjorde blinkerstecken.
Han vann också Djurgårdsloppet i Helsingfors under åren 1959 och 1962 med en Porsche 356 Carrera. Han var Porsche trogen under hela sin aktiva karriär.

Snabba båtar
CG Hammarlund gillade inte bara snabbhet på motorbanor och rallyvägar, han körde också gärna snabba båtar. I många år hade han en snabbgående amerikansk daycruiser vid namn Ulla II med hemmahamn i Brevik. (Hans hustru hette Ulla.)
Villan på Trädgårdsvägen
På en obebyggd tomt med en strålande utsikt över Breviksängarna och farleden lät CG Hammarlund bygga sin villa. Den obebyggda tomten ses i mitten av fotografiet. Längst bort till vänster ses villorna på Drabantvägen 2 respektive Trädgårdsvägen 19. Till höger ses Abeniuska villan på Östra Allén 6. Huset i mitten är den gamla Ljungströmska villan som var ”huvudbyggnad” på den då stora tomten. Huset brann ner och marken styckades i totalt fem tomter. Fyra av tomterna bebyggdes med likartade tegelvillor med adresser på Östra Allén, medan CG Hammarlunds villa byggdes med adressen Trädgårdsvägen 21.


Villan var byggd med hög standard för den tiden, med parkettgolv i alla rum på överplanet. I det nedre planet, som låg i souterräng, fanns ett tvåbilsgarage med elektriska garagedörrar. Dessa öppnades med en fjärrkontroll från CGs Porsche eller Ullas Volkswagen. Dessutom fanns det två stora hobbyrum, pingisbord, bastu och inomhuspool.
Efter radiotiden
Efter radiotiden blev CG Hammarlund direktör för Svenska BP och under åren 1973 till 1986 var han vd för NTF, Nationalföreningen för Trafiksäkerhetens Främjande. Carl-Gunnar Hammarlund blev 85 år gammal.
