Cykelvägen kommer att åtgärdas

Cyklister och fotgängare på Stockholmsvägen. Foto: Andreas Lindberg
Stad & Politik21 juni 2021 kl 04.534
Bara du som prenumererar får:
• Över 5000 artiklar i arkivet
• Alla reportage
• Alla tester (kräftor, semlor, restauranger)
• Bildrebusjakten 1 gång/månad
• Dryckesguiden 1 gång/månad
• Bopriser 1 gång/månad
• Nyhetsbrev 1 gång/månad
Du stödjer Lidingös lokala dagstidning med oberoende journalistik
Läs denna artikel gratis!
... och du får 5000 andra artiklar också!
Prenumerera från
29 kr/månad
Första månaden gratis!
Ingen bidningstid
Klicka här
Du stödjer Lidingös lokala dagstidning med oberoende journalistik
En månad i taget
29 kr/månad
Ingen bindningstid
Första månaden gratis!
Årsprenumeration
295 kr/år
(24:50/månad)
(Ord pris 345 kr/år)
Ingen bindningstid
Första månaden gratis!
En dag
49 kr/dag
Engångsbetalning (kort eller Swish)
Har du redan ett konto?

Kommentarer

  1. Även vid busshållplatsen i Lidingö centrum är det livsfarligt när cyklarna kommer farande.
    Där får dom gärna också åtgärda.

  2. Ett bättre alternativ än de Katarina Palmstierna antyder – bl.a. att lägga cykelbanan bakom fastigheterna – är att butikerna slutar ta i anspråk trottoarerna för sin näringsverksamhet. Låt trottoarerna vara vad de är: gång- och cykelbana. Om Lidingö Bröd upphör med sin uteservering på trottoaren mot Stockholmsvägen kan ”pandemi-köerna” gå närmare husfasaden. Då försvinner problemen. Jag utgår från att Staden inte låter enskilda affärsintressen styra användningen av trottoarer.

    Johan Appelberg, gående och cyklist

    1. Jag håller inte med dig Johan. Våra gatuserveringar är ett mycket trevligt inslag i gatubilden, betydligt trevligare än framrusande cyklar. Cykla med hänsyn. Hoppas på en bra lösning för alla.

  3. När fotgängare och cyklister skall samexistera, såsom längs Stockholmsvägen ner genom centrum, är det viktigt med klara och tydliga regler och markeringar. För synskadade är exempelvis området vid busshållplatsen vid Stadshuset förvirrande då cykel- och gångbanor korsar varandra 2 gånger för att sedan smälta samman ner genom centrum. Vid separata områden skall man gå till höger men vid ”samtrafik” skall man gå till vänster. Utan vettiga markeringar är det svårt att veta vilket sorts ”område” man befinner sig på.
    Vi synskadade medverkar gärna med ”syn”punkter när gångtrafik skall nyprojekteras eller rättas till.

Lämna ett svar till Johan Appelberg Avbryt svar

Ange korrekt namn. Kommentarer granskas innan de publiceras.

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *