Rudéns varv – varvet som försvann 

Historia10 april 2019 kl 05.18

Lidingö – Varvet runt del 6

Rudéns varv – varvet som försvann

Ett av Lidingös mest okända varv är Rudéns motorbåtsvarv. Det låg i Torsvik ungefär där gamla Lidingöbron nu har sitt landfäste. När bron skulle byggas tvingades varvet flytta. Men Erik Rudén, som var en mångsidig varvsägare, fann på råd.

Erik Rudén startade sitt varv redan 1903 under namnet Rudéns Motorbåsvarf och Mekanisk verkstad. Till en början byggde man mest bruksbåtar med Avancemotorer, och nöjesbåtar med Dion & Boutonmotorer. Varvet tillverkade även egna båtmotorer i sin mekaniska verkstad under märket ”Zeus.” Till att börja med låg varvet i Ulvsunda.

Den kända motoryachten Tournesol byggdes av Erik Rudén vid Rosenviks varv på Djurgården.

Erik Rudén (f 1865) drev en tid också varvsverksamhet på Rosenviks varv, på Djurgården, i nuvarande Sjöfartsverkets lokaler. 1912 byggde han där den legendariska motoryachten m/s Tournesol. Båten beställdes av telefondirektören Gustaf Theodor Cedergren och ritades av Viktor Israelsson. Tournesol byggdes i hondurasmahogny och hennes mått är mäktiga 18,0 x 3,2 meter. Originalmotorn var en Scania. Hon finns kvar än idag och är, efter ett par större renoveringar, i ett utsökt skick.

Men Erik Rudén, som kom från Lidingö, flyttade så småningom verksamheten till Torsvik. Där byggde han upp sitt varv som växte till en stor rörelse. Som mest hade varvet 100 anställda.

Bygget av Lidingöbron påverkar

Bygget av den gamla Lidingöbron var en segsliten historia. Förarbetena inleddes redan kring 1913, men bygget försenades efter kontraktsproblem och strejker, så invigningen kunde inte ske förrän 1925.

Rudéns varv låg i vägen för brons landfäste på Lidingösidan, så han fick lämna Torsvik för att ge plats åt bron. 1926 flyttade han tillbaka sin varvsverksamhet till Ulvsunda, där den drevs ända fram till 1945. Driften övertogs 1927 av sonen Allan Rudén (f 1899), som 1945 flyttade varvet till Runmarö. Där finns det fortfarande kvar, men drivs som servicevarv av en annan innehavare. Någon nybyggnation förekommer inte längre.

Känd båtkonstruktör

Rudéns varv anställde tidigt den skicklige motorbåtskonstruktören Carl Albert Fagerman (1883–1972), för konstruktion av varvets motorbåtar. Fagerman ritade många ruffade och öppna båtar som varvet byggde.

Carl Albert Fagerman

Fagerman blev nog mest känd under sin tid som chefskonstruktör på det kända Sjöexpressvarvet vid Katrinelund på Lidingö,som ägdes av Henning Forslund. Fagerman anställdes där 1920 och arbetade där i 15 år. Fagerman hade tidigare varit anställd på Bolinder & Munktells modellsnickeri och på Neglingevarvet. 1935 öppnade han eget båtvarv utanför Djursholm, som han drev fram till 1957 då hans söner tog över verksamheten.

Källor: Göta Segelsällskap. Stockholms Läns Museum. kulturarvstockholm.se

Kommentera

Ange korrekt namn. Kommentarer granskas innan de publiceras.

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *