En bild berättar: Vagnhalls-branden vid Aga station 1949

Historia22 mars 2020 kl 07.08

Södra Lidingöbanans vagnhall vid Aga station var en lång träbyggnad som var uppförd till trafikstarten 1914. Sedan 1945 hade banan fått nya moderna helsvetsade stålvagnar från ASEA och Järnvägsverkstäderna i Linköping. Sedan den 15 september 1946 körde man med dessa i pendeltrafik mellan Humlegårdsgatan i Stockholm, Gåshaga och Kyrkviken. De nya vagnarna förvarades nattetid i vagnhallen i Aga, medan de äldre trävagnarna stod ute på bangården.

Vid tretiden på natten till den 19 september 1949 började det brinna i vagnhallen. Brandkåren tillkallades genast, men lyckades inte rädda byggnaden och vagnarna. Några dagar tidigare hade man fått ytterligare några moderna vagnar och det var planerat att provköra dessa just den 19 september.

Södra banans samtliga nio moderna vagnar och fyra gamla vagnar blev totalförstörda. Trafiken lyckades man efter branden hjälpligt få igång med hjälp av Norra banans vagnar och några inlånade spårvagnar från Stockholms Spårvägar. Först efter tre år hade Södra banan åter fått nya egna moderna stålvagnar för sin trafik. Orsaken till eldsvådan blev aldrig helt klarlagd, men den tekniska undersökningen misstänkte att ett lokalt elfel i vagnhallen för vägbommarna orsakade den förödande branden.

En bild berättar ...
är ett samarbete mellan ”Bildspanarna” på Lidingö Hembygdsförening/Museum och Lidingö Nyheter.

Vi visar en historisk bild i tidningen ungefär en gång i månaden. Besök gärna Lidingö Museum, Lejonvägen 26A i centrum. Museet är öppet tisdag, torsdag, lördag och söndag, 12.00-15.00. Där kan du också leta efter intressanta bilder i museets bilddator. Om du vill skicka in ett bidrag är du välkommen. Mejla till info@lidingonyheter.se

Text och foto: Carl-Henrik Ankarberg

Kommentera

Ange korrekt namn. Kommentarer granskas innan de publiceras.

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *