
Att knyta ihop Spårväg city med Lidingöbanan är en bra idé med många uppenbara fördelar, som tyvärr har fallit mellan stolarna på grund av kriser och att andra större projekt prioriterats högre, skriver Vänsterpartiet i Stockholm i ett pressmeddelande. Det är dags att regionen sätter ner foten och tar fram en tydlig och långsiktig plan för projektet.
Det senaste som hände i den långa och krokiga historien om förlängningen av Spårväg city var en rapport om kollektivtrafiken i Norra Djurgårdsstaden. Där konstaterade regionen att en spårväg mellan Djurgårdsbron och Ropsten ”bör utgöra del i den långsiktiga trafiklösningen för området”. Det var i oktober 2020. Sedan har ingenting hänt.
– Tanken var ju redan när Spårväg city byggdes att så småningom knyta ihop den med Lidingöbanan. Trots det, och trots att Stockholm stad också vill samma sak, står projektet och stampar. Vi vill se en långsiktig planering med en tydlig plan för vad som kommer att hända de kommande tio åren, säger Anna Sehlin (V), oppositionsråd i Region Stockholm.
Region Stockholm har tvingats skjuta på flera investeringar på grund av ekonomiska problem, och större infrastrukturprojekt som Tvärbanan till Kista har prioriterats. Det är fullt rimligt, men det är också viktigt att tidigare goda idéer som Spårväg city inte läggs i malpåse och glöms bort. Det är därför en långsiktig plan behövs.
– Utöver att öka kollektivtrafikens tillgänglighet för boende på Lidingö och i Norra Djurgårdsstaden finns det många andra fördelar med att knyta ihop banorna. Agadepån på Lidingö byggdes för att kunna serva Spårväg city, men spårvagnarna kan i dag inte ta sig dit utan att fraktas på lastbil, säger Anna Sehlin.
Vänsterpartiet har nyligen lyft frågan om Spårväg city och Lidingöbanan i regionens trafiknämnd, med förhoppningen om att projektet får den uppmärksamhet och omsorg det förtjänar.