
Sedan årsskiftet är arbetet med att uppdatera Lidingö stads grafiska profil i full gång. Det är ett nödvändigt arbete för att bli tydligare, fungera bättre i digitala kanaler och anpassa den grafiska profilen till lagen om digital tillgänglighet.
Varför uppdateras Lidingö stads grafiska profil?
Den senaste grafiska profilen för Lidingö stad togs fram 2011 och behöver uppdateras för att anpassas till digitala kanaler, nya förutsättningar vid tryck och högt ställda lagkrav på digital tillgänglighet.
En uppdaterad och väl genomarbetad grafisk identitet möjliggör också ett mer effektivt och professionellt arbete, vilket sparar både tid och pengar. Det är också viktigt att staden har en väl sammanhållen grafisk identitet och är en tydlig avsändare.
Den logotyp som fram tills nu använts består av en vapensköld som togs fram 1981 och Lidingö stad skrivet i kapitäler som lades till 1993. Logotypen med sina små detaljer och låga färgkontrast har varit svår att reproducera i mindre format – både i tryck och digitalt.
Vi har fortsatt bygga vidare på det unika och traditionella med Lidingö och utgått från vapenskölden med skeppet. Som Lidingöbo kommer du framför allt att mötas av den något uppdaterade logotypen med vapenskölden som är lite renare och enklare.
För att jobba så smart och effektivt som möjligt kommer vi att byta ut material såsom skyltar, trycksaker, arbetskläder med mera efter hand när nytt behöver beställas. Det kommer vara en mjuk övergång och det dröjer därför innan allt är utbytt.
Kontrast ”light” tillför bara problem för synsvaga. Stor teckenstorlek underlättar.
Och vad kostar detta projekt?? Helt bortkastade skattepengar, en sådan sak kan man göra en gång var 50:e år.
Som kommuninvånare skulle jag gärna vilja veta vad budgeten är för detta projekt och vad förväntad s.k. pay-back är till Lidingö stad i konkreta kronor. Vidare är jag nyfiken på vem som författat denna text:
”En uppdaterad och väl genomarbetad grafisk identitet möjliggör också ett mer effektivt och professionellt arbete, vilket sparar både tid och pengar. Det är också viktigt att staden har en väl sammanhållen grafisk identitet och är en tydlig avsändare.”
Ge konkreta exempel på hur stadens arbete blir mer effektivt och professionellt samt hur mycket tid och pengar detta sparar Lidingö stad. I mina öron låter detta nämligen som en s.k. consultant sales pitch.