Trafikolycka vid Kvarnen

Lidingö20 februari 2021 kl 15.022
Bara du som prenumererar får:
• Över 5000 artiklar i arkivet
• Alla reportage
• Alla tester (kräftor, semlor, restauranger)
• Bildrebusjakten 1 gång/månad
• Dryckesguiden 1 gång/månad
• Bopriser 1 gång/månad
• Nyhetsbrev 1 gång/månad
Du stödjer Lidingös lokala dagstidning med oberoende journalistik
Läs denna artikel gratis!
... och du får 5000 andra artiklar också!
Prenumerera från
29 kr/månad
Första månaden gratis!
Ingen bidningstid
Klicka här
Du stödjer Lidingös lokala dagstidning med oberoende journalistik
En månad i taget
29 kr/månad
Ingen bindningstid
Första månaden gratis!
Årsprenumeration
295 kr/år
(24:50/månad)
(Ord pris 345 kr/år)
Ingen bindningstid
Första månaden gratis!
En dag
49 kr/dag
Engångsbetalning (kort eller Swish)
Har du redan ett konto?

Kommentarer

  1. Olyckan måste ha hänt mer än en timme tidigare för då jag kom dit vid 13-tiden hade polis väntat i över en timme på bärgningsbilen. Under den tiden var det stopp på busstrafik och biltrafik. Orsaken var att avståndet mellan bilarna inte räckte till för att bussarna skulle kunna passera.

    Brandförsvaret var på plats men vägrade enligt polisen att flytta på bilarna. Det hade bara behövts att baxa den ena en halvmeter åt sidan för polisen var klar med sina anteckningar. Förmodligen har brandförsvaret blivit handlingsförlamade av risken för kortslutning och brand i miljövänliga bilar.

    Då skulle naturligtvis polisbefälet tagit beslut att med handkraft baxa bilen en halvmeter. Risken för brand var obefintlig och brandförsvaret stod ju där med full utrustning ! Jag blir förskräckt då jag ser att polisen inte längre löser problem utan istället står med rapportblocket. Det var en bagatellartad olycka utan personskador visserligen med stora materiella skador. Nu blev det stora insatser av polisbilar, brandbilar och ambulanser och stora trafikstörningar. Detta är missbruk av samhällets resurser !

  2. Hej Anders.

    Tack för ditt mail med dina synpunkter.
    Jag förstår att det kan vara frustrerande att vänta länge på en olycksplats medan räddningstjänst och andra tar hand om skadade och avhjälper olyckan.

    I det här fallet rör händelsen en frontalkrock på en 50-sträcka med två fordon samt tre personer inblandade, varav en fick föras till sjukhus med ambulans. Storstockholms brandförsvar var snabbt på plats och fixerade nacken på patienten innan sjukvårdens ankomst. Vårt samarbete med sjukvård och polis är ett bra exempel på hur vi arbetar gränsöverskridande.

    Vid den här händelsen var de inblandade bilarna så demolerade att de inte kunde flyttas manuellt. Att flytta skadade bilar med rep/vajer med brandförsvarets fordon är inte något vi får eller har utbildning att göra. Vilken bränsletyp bilarna använde sig av hade alltså ingen inverkan på beslutet. Att brandmännen initialt bär skyddsutrustning är en åtgärd som vidtas för att på ett säkert sätt ha möjlighet att rädda liv på människor som t.ex. är fastklämda. När eventuellt hot är avvärjt kan skyddsnivån trappas ned. I det här fallet gjordes bedömningen att det inte förelåg risk för brand.

    Att räddningsledaren tar beslut om helavstängning för att skydda arbetande personal/individer på olycksplats är något som alltid görs om behov föreligger. När platsen gjorts säker är räddningsledaren mån om att möjliggöra öppnande för trafik, självklart med bärgningspersonalens kommande arbete samt säkerhet i åtanke. Platsen var avstängd i cirka 60 minuter och Lidingös enheter var på plats mellan 11:33- 12:12.

    Jag hoppas att jag genom detta har kunnat förmedla en tydligare bild av händelsen och olika faktorer som ligger till grund för vårt agerande.

    Med vänlig hälsning
    Björn Westerdahl, tillförordnad kommunikationschef, Storstockholms brandförsvar

Kommentera

Ange korrekt namn. Kommentarer granskas innan de publiceras.

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *