Till Lidingös alla politiker

Debatt18 januari 2024 kl 04.005

Som alla vet får inte Lidingöbanan köras över Lilla Lidingöbron. Lidingö
stad har försäkrat att all elinstallation gjorts enligt det avtal man har
med SL. SL å sin sida hävdar att staden inte följt de regler som gäller.

Trafikstarten var beräknad till den 11 september, men nästan fem månader
senare väntar fortfarande 14 000 dagliga resenärer på klartecken att slippa
omstigningen i Baggeby. Ja, detta vet du säkert som Lidingöpolitiker
eftersom du följer debatten ingående.

Frågan som jag och alla andra ställer är inte enbart: "Hur länge ska detta
stillestånd tillåtas pågå?" utan även "Vad gör ni folkvalda, som
Lidingöbornas representanter, för att lösa denna låsta situation?"

Hur har diskussionerna hittills förts i er partigrupp? Har ni kommit fram
till, kanske med andra partier, hur staden och SL ska gå från brevväxling
och stillestånd till beslutsamhet att få igång Lidingöbanan? Vilka kontakter
har ni tagit med era företrädare i regionfullmäktige? Kanske har ni till och
med informerat era riksdagsledamöter om att detta exempel på total låsning
försämrar livet för många? Har ni diskuterat förslag på lösningar med
personer utanför den politiska sfären?

Klart är att ni som folkvalda har ett gemensamt ansvar för att detta
stillestånd upphör snarast möjligt. Lidingö riskerar redan nu att bli känd
som en handlingsförlamad kommun.

Bollen ligger, oavsett vad ni anser, hos öns alla politiker. Minst 14 000
dagliga resenärer väntar på att få se vagnarna rulla på den nya bron. Gör
oss inte mer missnöjda än vi är.

Vänliga hälsningar

Kommentarer

  1. Tyvärr så tror jag att en sida hos styret av oförmåga kommer fram och visar sig. Jag såg samma oförmåga kring det projekt i utbyte av kantsten på kyttingevägen som pågick större delen av 2023. Från start kommunicerades tidsplan på 10 veckor. Det hela tog över 20 veckor mer endast ett körfält öppet under den perioden. Kaotiska bilköer och en aningen dryg kommunikation från ansvarig person i stadshuset där vi som hade frågor ombands sluta gnälla långt efter tidsplanen överskridits. Man kan diskutera kantsten men uppgiften är tämligen en enkel uppgift att kravatälla jämfört med en bro.

    1. Tack Anders för dina synpunkter på nämdens arbete. Samarbete och utförande är ett återkommande problem. Ingen lösning med SL i brofrågan, Gåshagaleden bullerplanket, Islinge Hamnväg, skyltning av vägar?? Kör du 30-40-50 eller 60 ?? Har du kört en stund vet du då??
      Problemet är att nämden har egenkontroll .. vore bra om opartisk kunde kontrollera men för det krävs en anmälan.

  2. Tror att SL fördröjer medvetet. Man tjänar både politiskt och ekonomiskt på detta. Allra helst vill man nog att staden ger upp Lidingö-banan.

    Politikerna behöver hjälp utifrån. Kanske genom mer debatt/belysning i media eller tunga politiska profiler som kan medla.

    Det är en tråkig situation som drabbar arbetslivet, företagen, kulturliv, idrotten, turismen, hälsan för de boende, föreningslivet och en rad andra saker. Skadorna för nedläggande av trafik, usel ersättningstrafik och försening av detta projekt är nog svåra att ens räkna på.

  3. Det är svårt att förstå denna debatt. Om skälet till situationen ( vad det än grundas på) är en säkerhetsfråga som är hänförlig till hur elen installerats är det knappast en fråga som löses genom debatt med aggressiva kommunalråd som uttalar sig i rikspressen, utan då är det en fråga som ska lösas professionellt – ingen är väl betjänt av en trafik som körs igång om säkerhetsaspekten inte är löst. Det finns regelverk för detta.

    Det som är av intresse, förutom att trafiken ska komma igång efter åtgärdande och godkännande av de möjligen utestående säkerhetsaspekterna, är hur vårt ledarskikt tillåts förhålla sig i denna situation. Att försöka debattera sig till en trafikstart är nog ganska dumt. Att fatta dåliga beslut om trafikfrågor på Lidingö, på bekostnad av Lidingöborna, är ännu dummare.

  4. Tack Anders för dina synpunkter på nämdens arbete. Samarbete och utförande är ett återkommande problem. Ingen lösning med SL i brofrågan, Gåshagaleden bullerplanket, Islinge Hamnväg, skyltning av vägar?? Kör du 30-40-50 eller 60 ?? Har du kört en stund vet du då??
    Problemet är att nämden har egenkontroll .. vore bra om opartisk kunde kontrollera men för det krävs en anmälan.

Kommentera

Ange korrekt namn. Kommentarer granskas innan de publiceras.

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *