Textilkonstens drottning

Edna Martin, fri brodös. Hv-textil.se. Foto: Barbara Martin Korpi.
Historia10 oktober 2021 kl 05.12

Edna Martin (1908-2003) var textilkonstnär, fri brodös och entreprenör under textilens guldålder. Hon bidrog starkt till utveckling och förnyelse av den textila konsten i offentliga miljöer i Sverige. Hon ökade textilkonstens status genom samarbete med tidens erkända konstnärer.  Hennes verksamhet var främst knuten till Svensk Hemslöjd och Handarbetets Vänner från 30-talet och framåt. Edna Martin bodde på Långnäs gård, Lidingö.  

Edna Martin föddes i Göteborg. Hon utbildade sig vid Slöjdföreningens skola och hade sin debututställning på Röhsska konstslöjdmuseet i Göteborg. Hos Axevalla Varuhemsslöjd var hon ”textilriterska” och formgav påkostade textilier, såsom mattor på Svenska Amerikalinjens nya båtar och på hotell Waldorf Astoria i New York.

Edna Martin vid vävstolen. Hv-textil.se. Fotograf okänd.

Vid mitten av 30-talet arbetade Edna på Svenskt Tenn. Därefter var hon konstnärlig ledare på Svensk Hemslöjd 1937-51. År 1953 blev hon chef för Handarbetets Vänner. Edna blev snabbt en tongivande röst i förnyelsen av svensk brukstextil, då fortfarande benämnd hemslöjd. Under sin yrkesbana formgav hon mattor, möbeltyger, dukar och broderier. Hon samarbetade med kända konstnärer som gjorde förlagor till stora textila verk – exempelvis Siri Derkert, Lennart Rodhe, Sten Kauppi, Max Valter Svanberg och Olle Baertling. Under 1950- och 60-talen fanns hennes populära kuddar med mönstersatser till försäljning. Idag planerar Handarbetets Vänner att åter ta upp denna produktion.

Edna Martins kuddar, som såldes på Handarbetets Vänner. Hv-textil.se.
”Flickorna i fönstret”. Rölakanmatta komponerad av Edna Marin 1956. Hv-textil.se.
”Kärlekens hus”- Broderi i silke 1954, komponerad av Edna Martin. Foto: Greta Lindström Nationalmuseum.

Under Edna Martins ledning utvecklade Handarbetets Vänner tillverkningen från nyttotextil till textilkonst i monumentformat. Hennes verk kan följas i artiklar och reportage i svensk dagspress och facktidskrifter. Hon deltog med flossamattan ”Flora Suecia” som huvudverk på svenska paviljongen i New York Worlds Fair1939. Hon medverkade Svensk Hemslöjds utställningar under temat ”Hur man bör bo” – modernt, ljust och funktionellt. För Riksbyggen inredde hon tillsammans med PUB en nybyggd mönsterlägenhet på Hammarbyhöjden i Stockholm. Under lång tid formgav hon heminredning och textilier för Kooperativa Förbundet och Mölnlycke Väfveri AB.

Edna Martin var även facklärare i konstsömnad på Högre Konstindustriella Skolan samt huvudlärare i textil på Konstfack åren 1957-69. Hon medverkade i Parisutställningen 1937, New York Worlds Fair 1939, Houston-utställningen 1956,samt ett stort antal konsthantverksutställ-ningar. Från 1937 deltog hon regelbundet i Svensk Hemslöjds utställningar. Edna Martin fick 1980 professors namn. 

.

.

Lidingö Nyheter publicerar under sommaren och hösten en serie artiklar under namnet ”Lidingökvinnor” i samarbete med Lidingö Hembygdsförening och Lidingö museum. I början av december kommer en utställning på museet med samma namn.

Ann Collste

Kommentera

Ange korrekt namn. Kommentarer granskas innan de publiceras.

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *