
Edna Martin (1908-2003) var textilkonstnär, fri brodös och entreprenör under textilens guldålder. Hon bidrog starkt till utveckling och förnyelse av den textila konsten i offentliga miljöer i Sverige. Hon ökade textilkonstens status genom samarbete med tidens erkända konstnärer. Hennes verksamhet var främst knuten till Svensk Hemslöjd och Handarbetets Vänner från 30-talet och framåt. Edna Martin bodde på Långnäs gård, Lidingö.
Edna Martin föddes i Göteborg. Hon utbildade sig vid Slöjdföreningens skola och hade sin debututställning på Röhsska konstslöjdmuseet i Göteborg. Hos Axevalla Varuhemsslöjd var hon ”textilriterska” och formgav påkostade textilier, såsom mattor på Svenska Amerikalinjens nya båtar och på hotell Waldorf Astoria i New York.

Vid mitten av 30-talet arbetade Edna på Svenskt Tenn. Därefter var hon konstnärlig ledare på Svensk Hemslöjd 1937-51. År 1953 blev hon chef för Handarbetets Vänner. Edna blev snabbt en tongivande röst i förnyelsen av svensk brukstextil, då fortfarande benämnd hemslöjd. Under sin yrkesbana formgav hon mattor, möbeltyger, dukar och broderier. Hon samarbetade med kända konstnärer som gjorde förlagor till stora textila verk – exempelvis Siri Derkert, Lennart Rodhe, Sten Kauppi, Max Valter Svanberg och Olle Baertling. Under 1950- och 60-talen fanns hennes populära kuddar med mönstersatser till försäljning. Idag planerar Handarbetets Vänner att åter ta upp denna produktion.



Under Edna Martins ledning utvecklade Handarbetets Vänner tillverkningen från nyttotextil till textilkonst i monumentformat. Hennes verk kan följas i artiklar och reportage i svensk dagspress och facktidskrifter. Hon deltog med flossamattan ”Flora Suecia” som huvudverk på svenska paviljongen i New York Worlds Fair1939. Hon medverkade Svensk Hemslöjds utställningar under temat ”Hur man bör bo” – modernt, ljust och funktionellt. För Riksbyggen inredde hon tillsammans med PUB en nybyggd mönsterlägenhet på Hammarbyhöjden i Stockholm. Under lång tid formgav hon heminredning och textilier för Kooperativa Förbundet och Mölnlycke Väfveri AB.
Edna Martin var även facklärare i konstsömnad på Högre Konstindustriella Skolan samt huvudlärare i textil på Konstfack åren 1957-69. Hon medverkade i Parisutställningen 1937, New York Worlds Fair 1939, Houston-utställningen 1956,samt ett stort antal konsthantverksutställ-ningar. Från 1937 deltog hon regelbundet i Svensk Hemslöjds utställningar. Edna Martin fick 1980 professors namn.
.
.
Lidingö Nyheter publicerar under sommaren och hösten en serie artiklar under namnet ”Lidingökvinnor” i samarbete med Lidingö Hembygdsförening och Lidingö museum. I början av december kommer en utställning på museet med samma namn.