
Från Lucia utökas trafiken på Lidingöbanan.
– Det är en milstolpe. Lidingöbanan har aldrig tidigare haft så tät trafik,
säger Magnus Braxell, VD Stockholms Spårvägar till tidningen Mitt i Lidingö.
Under lågtrafik kör man idag 20-minuterstrafik. Men från Lucia ska det bli 10-minuterstrafik hela dagen. I rusningstrafik blir avgångarna ännu tätare: 7,5 minuter.
Under året har två nya vagnar levererats från CAF i Spanien, vilket har möjliggjort att turtätheten kan ökas. Nu har Lidingöbanan nio vagnar, mot tidigare sju. En av dessa står alltid i reserv, så under högtrafik är åtta vagnar ute på banan.
De nya vagnarna innebär också att man kan ge de fem år gamla vagnarna underhåll. Magnus Braxell säger till Mitt i att ambitionen är att man ska kunna köra ännu tätare trafik 2021.
Utvecklingen av coronapandemin och hur reseunderlaget kommer att se ut kan dock påverka om SL är beredd att beställa tätare turer.
– Under vår tid som operatör har Lidingöbanan blivit allt mer uppskattad av resenärerna, säger Magnus Bexell. Från att ha haft cirka 75 procent nöjda kunder är nu kundnöjdheten uppe i runt 90 procent.
Planen att låta Lidingöbanan gå hela vägen genom Norra Djurgårdsstaden (Värtan) via Strandvägen, så att Lidingöborna kan åka utan byte från Gåshaga Brygga till Sergels torg, om de vill, verkar dra ut på tiden.
Region Stockholm vill spara på pengarna och för den sträckningen, som ska kosta 5 miljarder kronor har man dragit i handbromsen.
Visste du att?
Lidingöbanan går mellan Ropsten och Gåshaga brygga. Drygt 3 miljoner resenärer reser med Lidingöbanan och linje 7 årligen. Under en vanlig arbetsdag har Stockholms Spårvägar närmare 15 000 resenärer.
Då får man också se till att bygga planskilda korsningar vid Käppala, Högsätra och Skärsätra.
Det kommer bli omöjligt för biltrafik att röra sig på södra sidan av ön. I högtrafik är köerna redan långa pga av att bommarna går ned långt innan tågen kommer. Om det är ännu tätare turer så kommer bommarna vara mer nere än uppe.
Hundratals bilar på tomgång per dag. Inte ett vackert beslut för ”Hälsans ö”.
Underbara Lidingö tåg
Bra för resenärer på Lidingöbanan, men mindre bra för vägtrafiken på södra Lidingö. Kommer det här att kunna ändra beslutet att inte bygga en planskild korsning i Skärsätra, eller var det redan en grund när det togs?
https://www.lidingonyheter.se/ingen-planskild-korsning-i-skarsatra/