
Tåget är på väg. Rondellen vid Dalénum onisdags. Foto: Jan Sjöberg
Lidingöbanan ökar nu ut sin vagnpark. På onsdagen fångade Jan Sjöberg påpassligt när den sista vagnen levererades med lastbil och släp. Bilderna visar hur ekipaget kom över Lidingöbron och trasslades sig genom rondellerna i Torsvik på väg till AGA.
Vagnarna går i drift redan nu på måndag. Sammanlagt kör Lidingöbanan från och med måndag med nio vagnar, åtta i drift och en i reserv (bör alltid ha en i reserv för att snabbt kunna sätta in en vagn om någon går sönder).
Detta innebär också att Lidingöbanan ökar turtätheten från måndag. Man kommer att köra tiominuterstrafik i stället för 20-minuterstrafik och i rusningen går de med 7,5 minuters mellanrum, tack vare de nya vagnarna.

Text: Andreas Lindberg
Foto: Jan Sjöberg
Foto: Jan Sjöberg
Hej,
tåget på bilden är ett kortare tredörrarståg. Lidingöbanan trafikeras ju av vagnar med fyra dörrar. Tågen är numrerade 551 till 559. Detta tåget hade nummer 471. Kan det ha varit ett tåg från tvärbanan som man av någon anledning transporterade hit?
Precis, se bildlänk nedan på tågset 551, det består av två mellanvagnar inte en mellanvagn som på dessa bilder ovan
https://www.lidingonyheter.se/tva-nya-vagnar-till-lidingobanan/
Nej, det är en ny vagn till Djurgårdslinjen, de gås igenom i verkstaden i AGA innan de körs vidare till Djurgården och sätts i trafik där.
Mycket positivt att vi nu får tätare trafik på Lidingöbanan, både i rusningstid och mitt på dagen. Det får vi tacka Region Stockholm och SL för.